آزمون آیلتس

راهنمای قدم به قدم قبولی در آزمون آیلتس | مهم ترین راز های موفقیت در آزمون IELTS

زمان مطالعه: 29دقیقه
راهنمای جامع و قدم به قدم قبولی در آزمون IELTS

آزمون آیلتس چیست؟

IELTS مخفف (سرنام) International English Language Testing System به معنای سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی است.

آیلتس، برای ارزیابی توانایی زبان داوطلبانی طراحی شده است که نیاز به تحصیل یا کار دارند که در آن زبان انگلیسی زبان ارتباطی است.

آزمون آیلتس به طور مشترک توسط آزمون های ESOL دانشگاه کمبریج (کمبریج ESOL)، شورای بریتانیا و IDP: IELTS استرالیا مدیریت می شود و یکی از بالاترین استانداردهای بین المللی ارزیابی زبان است.

آیلتس توسط دانشگاه ها و کارفرمایان بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و همچنین توسط نهادهای تخصصی، مقامات مهاجرت و سایر سازمان های دولتی به رسمیت شناخته می شود.

فرمت آزمون IELTS

چهار آزمون فرعی یا ماژول برای آزمون آیلتس وجود دارد: آزمون شنیداری (Listening)، آزمون خواندن (Reading) آزمون نوشتار (Writing) و آزمون مکالمه (Speaking) دانش آموزان باید در هر چهار آزمون فرعی شرکت کنند.

همه دانش‌آموزان در آزمون‌های Listening و Speaking یکسان شرکت می‌کنند، اما بسته به اینکه ماژول آکادمیک یا ماژول آموزشی عمومی را انتخاب کرده باشند، در آزمون‌های Reading و Writing متفاوتی شرکت می‌کنند.

در روز آزمون، چهار بخش آیلتس به ترتیب زیر گرفته می شود:

آزمون شنیداری (Listening) آیلتس

آزمون شنیداری آیلتس از چهار بخش تشکیل می‌شود و هر بخش دارای 10 سؤال است پس مجموعاً شما به 40 سوال در این قسمت پاسخ می‌دهید و تکمیل این آزمون 30 دقیقه زمان می‌برد. همچنین در انتها، 10 دقیقه فرصت دارید تا پاسخ‌های خود را به برگه پاسخ‌نامه انتقال دهید.

فایل صوتی اول که برای شما پخش می‌شود، یک مکالمه عامیانه و روزمره است که معمولاً بین دو نفر انجام می‌شود. فایل صوتی دوم نیز مضمون ای روزمره دارد با این تفاوت که به‌صورت مونولوگ یا سخنرانی است و فقط یک گوینده وجود دارد. فایل صوتی سوم و چهارم نیز درست مانند فایل صوتی اول و دوم، به‌صورت مکالمه دو نفری و سپس مونولوگ است؛ با این تفاوت که بجای داشتن موضوعی روزمره و عام، هر دو موضوعی علمی/دانشگاهی دارند.

سوالات آزمون شنیداری از شش نوع مختلف طرح‌شده که هرکدام مهارت مختلفی را به چالش می‌کشد. این شش نوع شامل: چهار گزینه‌ای، تطبیق دادن، نام‌گذاری نقشه و نمودار، تکمیل یادداشت و جدول، خلاصه‌نویسی، تکمیل جمله و پاسخ کوتاه است.

فعالیت‌هایی وجود دارد که مستلزم انجام شدن قبل آزمون هستند و نکاتی نیز هستند که باید هنگام آزمون به یاد داشته باشید و به آن توجه کنید. شک نکنید با رعایت این نکات و انجام تمرین‌های مربوطه، بدون شک نمره موردنظرتان را در این بخش از آزمون کسب می‌کنید.

1 – افزایش کلی مهارت های شنیداری

هدف آزمون شنیداری آیلتس، بالا بردن توانایی شما در این قسمت است و انجام این کار تنها به گوش دادن به تست‌های تمرینی و آزمون‌های مختلف منتهی نمی‌شود. انجام تست‌های تمرینی تنها شما را با سوالات و به‌طور کلی آزمون شنیداری آشنا می‌کند و کمکی به تقویت مهارت‌های شنیداری‌تان نمی‌کند. برای بالا بردن مهارت‌های کلی خود در این بخش، ابتدا مشغول گوش کردن به رادیو، تلویزیون، مستندهای مختلف، پادکست و … شوید و تنها بعد از انجام این کار، به سراغ آزمون‌های تمرینی بروید. به‌مرور متوجه می‌شوید که ریتم صحبت کردن گویندگان فایل‌های صوتی آزمون، از حالت عادی کمی آهسته‌تر است پس با تمرین و تکرار، می‌توانید گوش خود را برای دنبال کردن صحبت‌هایشان بدون اینکه نکته‌ای را جا بیاندازید، تقویت کنید.

2 – گسترش دایره لغات

بخش سوم آزمون شنیداری آیلتس تقریباً همیشه درباره تحصیلات است و فایل صوتی‌ای که برای شما پخش می‌کنند معمولاً مکالمه‌ای بین یک دانشجو و استاد است. پس از همین حالا به سراغ دایره لغات مربوط به تحصیلات بروید تا دانشتان را در این بخش تقویت کنید. هیچ تست تمرینی نمی‌تواند کمکتان کند اگر دایره لغات ضعیفی داشته باشید و می‌توانید از اپلیکیشن ها، وب‌سایت‌ها و فلش کارت‌های مختلف برای یادگیری لغات جدید استفاده کنید. اگر روش ای که با آن در یادگیری لغات احساس راحتی می‌کنید را پیدا کنید، متوجه می‌شوید که این کار می‌تواند بسیار جذاب و سرگرم‌کننده هم باشد. البته یادگیری نکات و لغات جدید را به هفته آخر و یا روزهای پایانی نسپارید چون همه‌شان روز آزمون از خاطرتان پاک می‌شود.

3 – آمادگی برای پیش بینی صحبت ها

سعی کنید حدس بزنید گوینده درباره چه موضوعی به‌طورکلی می‌خواهد صحبت کند. قبل از شروع هر بخش، اطلاعات کوتاهی به شما داده می‌شود: «حالا شما صحبت‌های میان … را خواهید شنید. ارائه‌ای ک می‌شنوید درباره… است.» هوشیار باشید و این سؤالات را از خود بپرسید: «گوینده چه کسی است؟ محل مکالمه کجاست؟ دلیل مکالمه چیست؟» این سؤالات به شما کمک می‌کنند آمادگی و شناخت نسبی نسبت به چیزی که می‌خواهید بشنوید پیدا کنید.

4 – حفظ تمرکز

این بخش شامل چند نکته می‌شود. فرصت کوتاهی دارید تا قبل از پخش شدن فایل‌های صوتی، یک دور سؤالات را مرور کنید پس سعی کنید با دقت تمام سوالات را بخوانید. به خاطر داشته باشید که فقط یک‌بار فایل صوتی را می‌شنوید پس اگر کلمه‌ای، جمله‌ای یا سؤالی را متوجه نشدید، به‌جای صرف وقت برای حدس زدن چیزی که از دست دادید، تمرکزتان را بر روی ادامه صحبت‌ها بگذارید چون در این صورت چیزهای بیشتری هم از دست می‌دهید. همواره نوت برداری کنید و چیزهایی که می‌شنوید را یادداشت کنید.

جواب سوالی که می‌شنوید را بلافاصله ننویسید! خیلی از افراد گرفتار این تله می‌شوند چون گاهی اوقات اطلاعاتی که می‌شنوید، غلط هستند، دوباره تکرار می‌شوند و درواقع جواب درست، در جمله بعدی مشخص می‌شود. به این مکالمه دقت کنید:

استیو: از پاسخگویی‌ات متشکرم. پس ایمیل تو james-hanson@gmail.com است.

جیمز: نه، نه! آدرس ایمیل من james-hansom@gmail.com است. حرف آخر فامیلی من M است نه N.

استیو: اوه بله، متاسفم.

حواستان به کلماتی مانند: «چون که، بخاطر، اما، هرچند، در آخر و …» باشد. این کلمات به شما در پیشبینی جمله های بعدی و فهم هدف گوینده کمک بسیاری میکنند و به نوعی مشخص میکنند که در کدام قسمت از صحبت هایشان قرار دارید. مثلا با شنیدن کلمه «در آخر» متوجه میشوید که در پایان صحبت های گوینده قرار دارید و حالا باید منتظر مورد نهایی یا نتیجه گیری باشید.

5 – پاسخنامه

پس از اتمام هر بخش، 30 ثانیه فرصت به شما برای چک کردن و اصلاح پاسخ‌هایتان داده می‌شود. از املاء درست کلمات مطمئن شوید و مفرد و جمع بودن اسامی نوشته‌شده در قسمت پاسخ‌ها را چک کنید. به یاد داشته باشید که تنها به پاسخ‌های درست نمره تعلق می‌گیرد، نه پاسخ‌های نزدیک، مربوط و یا … . به شمارش کلمات دقت کنید. اگر سوالی پاسخ را تنها با یک کلمه از شما می‌خواهد، پاسختان باید تک‌کلمه‌ای باشد. در صورت بیشتر شدن کلمات، نمره‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد. کلماتی مانند part-time که با هایفن به یکدیگر متصل شده‌اند، یک کلمه محسوب می‌شوند. تاریخ‌ها نیز همین‌طور: 2022

پس از اتمام آزمون شنیداری، 10 دقیقه برای انتقال پاسخ‌ها به برگه پاسخنامه فرصت دارید. تعدادی زیادی از افراد در این بخش به دلیل عجله کردن، پاسخ‌ها را جابجا وارد می‌کنند و تمام زحمت خود را به باد می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، حواستان باشد برای مثال پاسخ سوال 7 را در قسمت 7 پاسخ‌نامه وارد کنید. سعی کنید پاسخ‌های تشریحی را به خوانا ترین حالت ممکن بنویسید چون در صورت نامشخص بودن جواب‌هایتان، نمره‌ای بابت آن کسب نمی‌کنید. رعایت نکردن حروف بزرگ و کوچک در پاسخ‌ها، نمره منفی ندارد. حتی اگر فکر می‌کنید در صورت نوشتن تمام کلمات با حروف بزرگ‌تر، جوابتان خواناتر است، این کار را انجام دهید. هیچ ایرادی به شما گرفته نمی‌شود.

آزمون خواندن (Reading) آیلتس

آزمون خواندن آیلتس نسبت به سه آزمون دیگر نیازمند سرعت و تمرکز بالاتری است و به باور بسیاری از افراد، دشوارتر از آزمون گفتار و شنیداری است. شما در طول آزمون ریدینگ آیلتس، همواره باید سرعت عمل بالایی داشته باشید تا به‌تمامی سؤالات پاسخ دهید و درعین‌حال، دقت خود را نیز باید حفظ کنید. نکاتی نیز وجود دارند که می‌توانند به بهبود نمره شما در این بخش کمک کنند اما پیش از آن، نگاهی مختصر به ساختار این آزمون می‌اندازیم.

آزمون ریدینگ در بخش جنرال و آکادمیک شامل سه بخش و سه متن متفاوت است که باید پاسخ دادن به سؤالات آن را در 60 دقیقه تکمیل کنید. این سه بخش شامل 40 سؤال است و این 40 سؤال به‌صورت پر کردن جدول یا جاهای خالی، تطبیق عناوین با چارت‌ها و نمودارها، تکمیل جملات، جواب‌های کوتاه به سوالات باز، سوالات چندگزینه‌ای می‌باشند. هر سوال یک نمره دارد و در آخر، نمره نهایی شما بین مقیاس 0 تا 9 محاسبه می‌شود.

همان‌طور که بالاتر گفته شد، متون استفاده‌شده در بخش آکادمیک با بخش جنرال تفاوت دارند و از بطن مجلات، کتاب‌ها، و روزنامه‌ها استخراج می‌شوند. بااین‌حال هنوز هم مضامین موضوعات این بخش عمومی است و شما مجبور نیستید با مطالب تخصصی درگیر باشید. در صورت وجود موضوعات نسبتاً تخصصی نیز واژه‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد. تنوع سؤال در این بخش بستگی به متن داده‌شده دارد. گاهی این متن استدلالی و مفهومی است و گاهی اوقات نیز در قالب نمودار، چارت و یا تصویر داده می‌شود و در بخش جنرال آزمون ریدینگ نیز شما با سه متن روبرو هستید که هر کدام نسبت به قبلی، کمی دشوار ترند. مضمون این سه بخش در کل از موضوعات روزمره کشورهای انگلیسی‌زبان تشکیل می‌شوند و متن آنها از مجلات، روزنامه‌ها، کتاب‌ها و تبلیغات استخراج می‌شود.

نکات مهم که طی آزمون ریدینگ آیلتس باید به آنها توجه کنید:

1 – نگران فهمیدن معنی تمام کلمات نباشید.

بسیاری از زبان آموزان یاد گرفته‌اند که معنی تک‌تک کلماتی که در متن بلد نیستند را در فرهنگ لغت جست‌وجو کنند. البته که اساس این کار بسیار خوب است و وسعت بیشتر دایره لغات، کمک شایانی به شما در تمام مراحل آزمون می‌کند اما نگرانی بابت معنی هر کلمه به‌خصوص در چنین آزمونی که زمان بسیار محدودی دارد، از بزرگ‌ترین اشتباهات ممکن است.

اگر معنی کلمه‌ای را متوجه نشدید، دو راه‌حل برای شما وجود دارد؛ اول اینکه با توجه به کلمات و جملات قبل و بعد از آن کلمه، سعی در حدس زدن معنی آن کنید و یا آن کلمه را کاملاً فراموش کنید. حتی خود انگلیسی‌زبانان و آزمونگرهای آیلتس نیز ممکن است معنی تمام کلمات به‌کار برده شده در متن را ندانند. نگرانی و اتلاف وقت بابت کلماتی که معنی آن را نمی‌دانید و فکر می‌کنید که ممکن است به سؤال مرتبط باشند، تنها باعث حواس‌پرتی شما از دیگر کلمات می‌شوند و به‌جای آن، بر روی آنچه که میدانید تمرکز کنید.

2 – مهارت خواندن خود را تقویت کنید، نه آزمون!

بله درست شنیدید! نه تنها فقط خواندن متون نمونه آیلتس کمکی به شما نمی‌کند، بلکه اگر به‌طور کل مهارت‌های ریدینگ شما خارج از آزمون تقویت نشوند، عملکرد چشم‌گیری هم در قالب آزمون نخواهید داشت. به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر خواندن متون نمونه که کمی خسته‌کننده نیز هستند، درباره موضوعات موردعلاقه‌تان بخوانید. این کار کمک بزرگی به مهارت‌های ریدینگ و افزایش وسعت دایره لغات شما می‌کند. از وبلاگ‌ها، روزنامه‌ها و مجلات مختلف برای مطالعه روزانه استفاده کنید و هر روز زمان خاصی را به این کار اختصاص دهید.

3 – هول نکنید.

برخی از سوالات آسان و برخی دیگر بسیار دشوارند. نکته مهم در این قسمت این است که هنگام پاسخ دادن به این سوالات دشوار، هول نکنید و آرامش خودتان را حفظ کنید. شک نکنید تمام متخصصان آیلتس نیز همه سوالات را به‌راحتی پاسخ نمی‌دهند. اشتباه بزرگ در این قسمت، اتلاف وقت بر روی یک سؤال و از دست دادن زمان برای پاسخ به دیگر سؤالات است. اگر پاسخ سوالی را به‌راحتی پیدا کردید، به سراغ سؤال بعدی رفته و در آخر به سراغ سؤال باقیمانده بروید. این کار به شما در پاسخ آن سؤال نیز کمک می‌کند. تمام نکات گفته‌شده اگر نتوانید آرامش خود و زمان را کنترل کنید بی‌فایده هستند. این حقیقت را قبول کنید که احتمالاً نمی‌توانید به‌تمامی سؤالات پاسخ درست بدهید و قبول کردن این موضوع، به کنترل هیجانات و احساسات خود در روز آزمون کمک می‌کند.

4 – اطلاعات شخصی شما راجع به متن اهمیتی ندارند!

اینکه به‌طور شانسی، درباره موضوع متن آزمون از قبل اطلاعات داشته باشید، نباید تاثیری در پاسخ‌هایتان بگذارد. به یاد داشته باشید دانش شما بر اساس محتوای متن داده‌شده محک می‌خورد. نه اطلاعات قبلی! فردی در رشته زیست‌فناوری تحصیل می‌کرد و از قضا یکی از متن‌های آزمون آکادمیک ریدینگ، مربوط به رشته تحصیلی‌اش بود. همان‌طور که حدس زدید، او تمامی سؤالات را بدون توجه به متن پاسخ داد و انتظار نمره‌ای بالا مانند 8 یا 9 داشت. وقتی نتایج آزمون مشخص شد، نمره‌ای که او گرفته بود حتی نزدیک به چیزی که انتظار داشت هم نبود. پس به‌جای پاسخ دادن به سؤالات با اطلاعات قبلی و حدس و گمان، متن داده‌شده را به‌دقت بخوانید.

5 – در شرایط مشابه به آزمون تمرین نکنید!

این قسمت نیز ممکن است در ابتدا برای شما کمی عجیب به نظر برسد چون در قسمت‌های  دیگر آزمون آیلتس مانند آزمون نوشتاری یا شنیداری، به شما توصیه می‌کردیم که خودتان را در شرایط آزمون قرار دهید و با توجه به محدودیت‌های زمانی آزمون، شروع به تمرین و پاسخ سؤالات کنید. در رابطه با آزمون خواندن اما، شرایط متفاوت است. چرا؟ چون شما نیاز دارید به روش خود در پاسخ به سوالات مختلف مسلط شوید، اشتباهاتتان را پیدا کنید و آنها را اصلاح کنید. حال اگر بخواهید این کار را طی محدودیت زمانی انجام دهید، هیچ‌وقت نمی‌توانید باعث اصلاح و پیشرفت خود شوید. پس به شما توصیه می‌شود هنگام تمرین برای این آزمون، ابتدا به‌آرامی و بدون محدودیت وقت شروع به انجام متن‌های تمرینی کنید و فقط و فقط زمانی که چندین متن نمونه را بدین شکل تمرین کردید، شروع به گذاشتن محدودیت زمانی برای عادت کردن به شرایط آزمون کنید.

در آخر، به یاد داشته باشید که آزمون خواندن، به‌نوعی آزمون محک زدن وسعت دایره لغات شماست پس بی‌درنگ در این بخش خود را تقویت کنید. از مهارت‌های Skimming  و Scanning که قطعاً طی دوره‌های آیلتس با آن آشنا شدید برای خواندن متن استفاده کنید. لازم به یادآوری نیست که در این آزمون هم پاسخ منفی وجود ندارد و نباید جای خالی‌ای در پاسخنامه‌تان بگذارید و حتماً هنگام انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه، دقت لازم را داشته باشید.

آزمون گفتاری (Speaking) آیلتس

آزمون گفتاری آیلتس مهارت‌های مکالمه و ارتباطی شمارا به چالش می‌کشد و در بخش آکادمیک و جنرال یکسان است. ممکن است این بخش برای بسیاری از آزمون دهندگان دشوارتر از مابقی بخش‌ها به نظر برسد اما در حقیقت این‌طور نیست و ثابت شده که آزمون گفتاری، درواقع آسان‌ترین قسمت آزمون کلی آیلتس برای بالا بردن نمره نهایی شما محسوب می‌شود. در این بخش نکاتی که قبل و هنگام دادن آزمون گفتاری باید بدانید را بررسی می‌کنیم که دانستن و رعایت کردن آنها کمک شایانی به آمادگی بیشتر و درنتیجه، گرفتن نمره بالاتری می‌کند.

نکات اولیه که باید درباره آزمون گفتاری آیلتس بدانید:

این آزمون به‌صورت رودررو با آزمونگر انجام می‌شود و در تمام مدتی که در اتاق هستید، صدای شما برای بررسی مجدد در آینده بنا به درخواست خودتان ضبط می‌شود. آزمون گفتاری آیلتس لحن غیررسمی دارد و نمره شما در انتهای آزمون توسط آزمونگر مشخص می‌شود.

نمره نهایی شما در این بخش به 4 عامل بسیار مهم بستگی دارد:

روان و پیوسته صحبت کردن

داشتن دامنه لغات کافی

تلفظ صحیح کلمات

گرامر و دستور زبان صحیح

5 نکته مهم که باید به یاد داشته باشید:

1 – روان و پرشور صحبت کنید.

روان و بدون وقفه صحبت کردن باعث بالا رفتن نمره شما می‌شود. روان صحبت کردن اهمیت بسیار بیشتری نسبت به وسیع بودن دایره لغاتتان دارد. البته حواستان باشد سریع جواب دادن به معنای روان بودن نیست و قطعاً با سریع جواب دادن، مرتکب اشتباهات قواعدی می‌شوید. پس تعادلی بین این دو موضوع برقرار کنید و با اعتمادبه‌نفس و هیجان صحبت کنید. با شور و انرژی صحبت کردن شمارا از زبان آموزان مبتدی متمایز می‌کند. مثل روبات، کسل‌کننده و خشک صحبت نکنید. نگران لهجه‌تان نباشید. آزمونگر آیلتس تسلط بالایی به انواع لهجه‌های زبان انگلیسی دارد و برخلاف هوش مصنوعی، به‌راحتی گفته‌های شمارا متوجه می‌شود.

 2 – بیشتر صحبت کنید.

همیشه سعی کنید جملاتتان طولانی‌تر از سؤالات آزمونگر باشد. برای مثال اگر از شما درباره غذای موردعلاقه‌تان سؤال شد، جواب تک‌کلمه‌ای و بردن نام آن غذا کافی نیست و باید کمی طولانی‌تر جواب دهید. همچنین اگر آزمونگر از شما سؤالی با جواب تک‌خطی خواست، دو یا سه برابر مقدار خواسته‌شده صحبت کنید و جواب‌هایی بدهید که بتوانند باعث ادامه پیدا کردن مکالمه شوند. به مکالمه زیر دقت کنید:

Examiner: Do you like watching movies?

You: No, not very much… [پاسختان را اینجا تمام نکنید] I’m not a big fan of movies. But I do enjoy reading books and playing board games with my family and friends.

از کلمات و اصطلاحاتی مانند: however, nevertheless, all in all, moreover استفاده کنید تا سطح مکالمه‌تان را بالا ببرید و جملات خود را به شکل زیباتری به یکدیگر وصل کنید.  همچنین سعی کنید از استفاده بیش‌ازحد کلماتی مانند like, you know, ahh.., well, yeah پرهیز کنید. استفاده زیاد از این کلمات، نشانگر ناتوانی شما در پیدا کردن ایده و پاسخ مناسب است و آزمونگر به‌سرعت متوجه ضعف شما در این قسمت می‌شود.

3 – عجله نکنید و خوب فکر کنید.

گاهی اوقات از جوابی که در ذهن دارید مطمئن نیستید و می‌خواهید در حد چند ثانیه هم که شده، فرصت بیشتری برای  فکر کردن داشته باشد و در همین حال، نمی‌خواهید با مکث کردن، نمره از دست بدهید.

با گفتن چنین جملاتی در ابتدا، می‌توانید برای خود کمی زمان بخرید:

That’s a tricky question…

I’ve never thought about that before…

That’s an interesting question…

Well, some people say that is the case, however I think…

” I have never thought about that, but…

یا اینکه می‌توانید سؤال را با کلماتی متفاوت و به نحوی دیگر تکرار کنید:

Examiner: What was your favorite book in the childhood?
You: What book did I like as a child? Let me see…

اگر سؤال را متوجه نشدید، می‌توانید از آزمونگر بخواهید آن را تکرار کند. هیچ نمره منفی‌ای بابت دوباره پرسیدن دریافت نمی‌کنید و اگر هم در هنگام جواب دادن به سؤالات اشتباه کردید، سعی کنید آن را به آرام‌ترین حالت ممکن اصلاح کنید و اگر این کار هم برایتان مقدور نبود، هول نکنید و به صحبت‌هایتان ادامه دهید چون با یک یا دو اشتباه، نمره زیادی از دست نمی‌دهید.

4 – جواب ها را حفظ نکنید.

آزمونگر به‌سادگی می‌تواند تشخیص دهد جواب‌های شما حفظی یا در لحظه است. قطعاً بابت این کار از نمره نهایی‌تان کسر می‌شود و به‌جای حفظ کردن، سعی کنید با تمرین و تقویت خود، در لحظه بهترین پاسخ‌ها را در ذهن خود بسازید و به زبان بیاورید. نظرها و عقایدتان را آزادانه بیان کنید؛ آزمونگر به دنبال یافتن صحت  نظرها و عقاید شما نیست و فقط به روان و درست صحبت کردن شما ازلحاظ قواعد توجه می‌کند. پس نگرانی‌ای  بابت درست و غلط دادن جواب‌ها نداشته باشید و فقط بر روی روان بودن و استفاده درست از دستور زبان تمرکز کنید. با جزئیات و دقت بالا، پاسخ خود را به زبان بیاورید و نیازی نیست از کلمات سخت و دشوار استفاده کنید. اگرچه استفاده از کلمات دشوارتر، سطح مکالمه شمارا بالا می‌برد اما اگر استفاده از این کلمات به قیمت اشتباه تلفظ کردن و تپق زدن تمام می‌شود، ارزشش را ندارد.

5 – تمرین بر موضوعات نمونه

در آزمون گفتاری، از شما درباره موضوعات ساده و روزمره مانند خانواده، درس، شغل، ورزش و … سؤال می‌شود. هنگامی‌که سؤالات نمونه این بخش را ببینید، از میزان ساده بودن آنها شگفت‌زده می‌شوید پس با داشتن تمرین و آمادگی نسبت به سؤالات، می‌توانید نتایج درخشانی در این بخش کسب کنید.

توصیه می‌شود از چند ماه قبل، با همکلاسی‌های خود، دوستان و خانواده‌تان در صورت امکان انگلیسی صحبت کنید و هنگام تنهایی، صدای خود را برای دیدن مقدار اعتمادبه‌نفس خود ضبط کنید.

در قسمت اول آزمون، از شما درباره موضوعات ساده و عمومی سؤال می‌شود و تکمیل این قسمت حدود چهار تا پنج دقیقه به طول می‌انجامد.

در قسمت دوم آزمون، کارت ای به شما داده می‌شود که متشکل از موضوعات و سؤالاتی است که باید دو دقیقه درباره آن صحبت کنید. البته قبل از شروع صحبت، یک دقیقه فرصت برای آماده‌سازی دارید و پس از شروع، آزمونگر یک یا دو سال نیز درباره آن موضوع از شما می‌پرسد.

قسمت سوم آزمون، در ارتباط با قسمت قبلی است و از شما سؤال هایی درباره موضوعات گفته‌شده در قسمت دوم پرسیده می‌شود تاکمی عمیق‌تر درباره آنها به مدت چهار تا پنج دقیقه صحبت کنید و به سؤالات آزمونگر پاسخ دهید.

موضوعات رایج اسپکینگ آیلتس – سه نمونه در هر تسک

Ielts Speaking 1 Practice 1 (Accommodation & Hometown)

  1. Let’s talk about your hometown. Where is your hometown?
  2. What do you like about it?
  3. What do you not like about it?
  4. How important is your hometown to you?
  5. Do you think you will continue to live in your hometown?
  6. Let’s move on to talk about accommodation. Tell me about the kind of accommodation you live in?
  7. Does the place you live in have many amenities?
  8. Is there anything you would like to change about the place you live in?
  9. Do you plan to live there for a long time?

Ielts Speaking 1 Practice 2 (Hometown & Weather)

  1. What is your country famous for?
  2. Where do you live in your country?
  3. Is it an interesting place to live?
  4. Are you planning to live there in the future?
  5. How is the weather today?
  6. What’s your favorite kind of weather?
  7. Is there any type of weather you really don’t like?
  8. What is the climate like in your country?
  9. Does the weather affect people’s lives in your country?
  10. Do people change in the summer?
  11. Does bad weather ever affect transport in your country?

Ielts Speaking 1 Practice 3 (Work)

  1. Do you have a job right now?
  2. Do you enjoy your job?
  3. What responsibilities do you have at work?
  4. What is your typical day like at work?
  5. What would you change about your job?
  6. What job do you think you will be doing in five years?
  7. What skills and qualifications are required for this job?

 

Ielts Speaking 2 Practice 1 (Advertisements)

Describe an advertisement that persuaded you to buy a product.

You should say

  • What advertisement it was
  • Was it shown on TV, radio or newspaper
  • What was good about that advertisement

Explain why you think that advertisement made the product seem attractive.

Ielts Speaking 2 Practice 2 (Art)

Talk about a painting you would like to have in your home.

You should say:

  • what is it
  • how you know about it
  • how much it would cost you

and explain why you want to have it in your home.

Ielts Speaking 2 Practice 3 (Books)

Talk about a book you are reading now or have read recently. You should say:

  • How and why you got it
  • How long you it took you to read it or how long you have been reading it
  • What kind of book it is

And say if you would like to read something else similar or not, and why.

Ielts Speaking 3 Practice 1 (Advertisements)

  1. What are popular types of advertising in today’s world?
  2. What type of media advertising do you like most?
  3. Do you think advertising influences what people buy?
  4. What factors should be taken into account when making advertisements?
  5. Is advertising really necessary in modern society?
  6. Let’s move on from types of advertising to the impact of advertising on children. How does advertising influence children?
  7. Is there any advertising that can be harmful to children?

Ielts Speaking 3 Practice 2 (Art)

  1. How do people in your country feel about art?
  2. Do people in your country prefer music over art?
  3. What are some traditional art forms in your country?
  4. How has art changed in the past few decades in your country?
  5. Let’s move on from art in your country to art education. Do you think children should study art in school?
  6. How can children benefit from learning about art?
  7. Do you think the government should provide support for art and cultural activities?

Ielts Speaking 3 Practice 3 (Books)

  1. Do people read more nowadays?
  2. Do you read before going to bed?
  3. In your opinion, how will e-books affect paper books?
  4. What’s the difference between films and books?
  5. Let’s move on to the topic of traditional literature in your country.  What is one example of traditional literature in your country?
  6. Do you like reading the traditional literature of your country?

آزمون نوشتاری (Writing) آیلتس

آزمون نوشتاری آیلتس برای تقریباً همه آزمون دهندگان، دشوارترین بخش آزمون چهارگانه آیلتس محسوب می‌شود. با فرض اینکه همین حالا نیز با این آزمون آشنا هستید و قواعد و ساختار آن را میدانید، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به نکاتی که قطعاً رعایت کردن آنها راه شما را برای گرفتن نمره موردنظر در این بخش هموار می‌کند.

قبل از شروع، بیایید ابتدا یک‌بار دیگر به‌صورت کلی ساختار این آزمون را بررسی کنیم. این آزمون دو بخش دارد؛ جنرال و آکادمیک. انتخاب هرکدام، بستگی به نیاز شما به این مدرک دارد.

تسک 1 – در بخش جنرال تسک 1 آزمون، از شما خواسته می‌شود نامه‌ای بنویسید و این نامه موضوعی روزمره دارد مانند: خبر گرفتن از یک دوست یا پیگیری برای موقعیت شغلی در یک شرکت خاص. در قسمت آکادمیک، باید با توجه به نمودار، عکس و یا جدولی که نشان داده می‌شود، متنی با مضمون مقایسه و خلاصه‌نویسی آماری بنویسید. تعداد کلمات این بخش باید 150 باشد.

تسک 2 – تسک دوم آزمون، در بخش جنرال و آکادمیک محوریت تقریباً یکسان دارد و شما در این بخش انشاء ای می‌نویسید که در آن نظرتان را بیان می‌کنید، نظر دو طرف را بررسی می‌کنید و یا نکات مثبت/منفی، موافقت/مخالفت‌ها را بررسی می‌کنید. البته گفته می‌شود در بخش جنرال، از موضوعات به نسبت عامیانه‌تری استفاده می‌شود.

نمره‌گیری در هر دو بخش، به چهار فاکتور پایه و اصلی بستگی دارد؛

1 –  Task achievement – نوشتن چیزی که از شما خواسته‌شده مهم‌ترین عامل نمره‌گیری نوشته شماست. حتماً موضوعی که از شما خواسته‌شده یا جدول و چارت ای که باید درباره آن بنویسید را به‌دقت مطالعه کنید تا متنی که می‌نویسید، مرتبط با ایده و موضوع اصلی آن تسک باشد. بی‌دقتی در این موضوع نمره شما را تا سطح چشم‌گیری کاهش می‌دهد پس خوبی موضوع تسک را بخوانید، بفهمید و درباره آن بنویسید.

2 – Cohesion and coherence  – این بخش بر سازمان‌دهی و مرتب بودن اطلاعاتی که در نوشته بر روی کاغذ آوردید دلالت دارد. برای مثال در بخش اول، پاراگراف یک مربوط به توصیف نمودار یا جدول است و در پاراگراف دو، به بررسی نکات کلیدی آن نمودار می‌پردازید و در پاراگراف سه، درباره آن نکات کلیدی توضیح بیشتری می‌دهید. به‌طورکلی، اگر ایده درستی از پیوسته‌نویسی و ترتیب داشته باشید، خودبه‌خود نکات بالا را رعایت می‌کنید و اصطلاحاً شلخته نویسی نمی‌کنید.

3 – Lexical reference  – دامنه واژگان و استفاده درست از آنها نه تنها باعث بالاتر رفتن نمره شما می‌شود، بلکه نوشته شما را نیز زیبا می‌کند. استفاده از کلمات تکراری و یا کلماتی که از معنی آن مطمئن نیستید، صد در صد تأثیر منفی بر نمره دهی متنتان خواهد داشت. همچنین به املاء کلمات نیز دقت کنید. غلط املایی با کسر نمره همراه است.

4 – Grammatical range and accuracy – استفاده درست و به‌جا از گرامر به‌جای جمله نویسی با زمان‌های متفاوت نکته اصلی این قسمت است. در نظر داشته باشید که آزمونگر، به تنوع گرامری شما در متن نمره نمی‌دهد بلکه به استفاده درست و پیوسته دستور زبان و مرتبط بودن آنها توجه می‌کند. حال می‌توانید با در نظر داشتن این موضوع، ایده‌های خود را در جملات باظرافت بیشتری به هم بچسبانید.

5 نکته مهم که باید حین آزمون بخاطر داشته باشید:

1 – حواستان به زمان باشد.

شما برای تکمیل کردن تسک 1 و 2 آزمون رایتینگ آیلتس مجموعاً 60 دقیقه زمان خواهید داشت. ازآنجایی‌که تسک دوم زمان بیشتری از شما می‌گیرد، پیشنهاد می‌کنیم 40 دقیقه را برای انجام این تسک و 20 دقیقه را به انجام تسک اول اختصاص دهید. حتماً طوری برای زمانتان برنامه‌ریزی کنید که فرصت برای چک کردن، اصلاح و مرور متنتان داشته باشید. سعی کنید در خانه برای خود محدودیت‌های زمانی 60 دقیقه بگذارید تا عملکردتان را در این بخش بسنجید.

2 – شمارش کلمات

حداقل تعداد کلمه برای تسک اول، 150 کلمه و تسک دوم، 250 کلمه است. لازم نیست کلمات را تک‌تک بشمارید. خط به خط پیش بروید و تخمین بزنید که در هر خط چند کلمه احتمالاً وجود دارد. نکته اصلی این بخش این است که کمتر از مقدار خواسته‌شده ننویسید اما این بدین معنا نیست که فقط بنویسید و بنویسید تا تعداد کلمات زیاد شود. متن شما باید انسجام داشته باشد.

3 – متن خود را به خوبی بشناسید و مرتب کنید.

اول از همه، همان‌طور که در 4 فاکتور اصلی نمره دهی در این بخش نیز گفته شد، لازم است که در گام اول چیزی که سؤال آزمون از شما می‌خواهد را به‌طور کامل بفهمید و سپس شروع به نوشتن کنید. عجله کردن در فهم موضوع، می‌تواند به‌طور کل شما را از مسیر اصلی دور کند و نمرات زیادی از دست دهید. پس با آرامش و تفکر، سؤال خواسته و تاپیک مربوط را بخوانید و سپس شروع به نوشتن کنید. در نظر داشته باشید سازمان‌دهی ایده‌ها نیز بسیار اهمیت دارد و به ترتیب پیش بروید.

4 – با هدف پیش بروید.

در تسک 1 آکادمیک، نکات و ویژگی‌های اصلی تاپیک را دریابید و سپس اطلاعاتی که به شما داده‌شده را با کلمات و ساختار دستور زبانی متفاوت، بازنویسی و پاراگراف‌ها را مرتب کنید. لازم نیست به تمام اجزای اطلاعات بپردازید و فقط چیزی که سؤال از شما خواسته را شرح دهید و در آخر، خلاصه قسمت‌های مهم هر پاراگراف را در قسمت نتیجه‌گیری بنویسید.

در تسک 1 جنرال، سؤال را آنالیز کنید، ایده‌هایتان را جمع کنید و سپس شروع به نوشتن کنید. قبل از نوشتن، از متنی که در ذهن دارید مطمئن شوید و سپس آن را بر روی کاغذ بیاورید.

در تسک 2، حداقل 4 پاراگراف داشته باشید؛ یک پاراگراف مقدمه، دو پاراگراف تشریحی (body paragraph) و یک پاراگراف نتیجه‌گیری. در مقدمه، سؤال را دوباره بیان کنید و در ادامه، نظر خود را به آن متصل کنید و از توضیحات و مثال‌هایی برای حمایت از تاپیک استفاده کنید. برای قسمت آخر، نظرات خود را در نتیجه‌گیری خلاصه کنید.

5 – زبان نوشته هایتان رسمی باشد.

سعی کنید به‌جای نوشتن یک متن عامیانه، تا جایی که می‌توانید رسمی بنویسید. لحن  رسمی شدت جدی بودن کار شما را نشان می‌دهد به همین خاطر است که متخصصین این آزمون معتقدند برای گرفتن نمره +8 از لحن رسمی باید استفاده کرد. نوشتن یک مقاله علمی با نوشتن نامه به یک دوست متفاوت است. بنابراین استفاده از زبان مناسب برای کسب نمره بالا در بخش رایتینگ آیلتس الزامی است.

از استفاده کلمات عامیانه و محاوره پرهیز کنید و به‌جای نوشتن عباراتی مثل “Don’t” “won’t” “She’s” آنها را کامل بنویسید.

با تمام شدن هر تسک، انجام دادن یک مرور کامل الزامی است. می‌توانید از این سؤالات به‌عنوان ابزاری برای مرور و اصلاح متنتان استفاده کنید:

آیا گرامر و املاء کلمات را چک کردم؟

آیا تمام اطلاعات موردنیاز را در متن پوشش دادم؟

آیا مطالب را در پاراگراف‌ها مرتب کردم؟

آیا برای هر پاراگراف یک جمله اصلی نوشتم؟

آیا ایده‌های کلیدی خود را در نتیجه‌گیری خلاصه کردم؟

آیا تاپیک را در مقدمه بازنویسی کردم؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعدا آرا 4

2 دیدگاه برای “راهنمای قدم به قدم قبولی در آزمون آیلتس | مهم ترین راز های موفقیت در آزمون IELTS

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دایرةالمعاف مصوّر و اورجینال DC

1با بیش از 1200 شخصیت از دنیای DC
2- شخصیت‌هایی مثل بَتمن، زن شگفت‌انگیز، جوکِر و ...
3- کاری از انتشارات DK در انگلستان و شرکت DC در ایالات متّحده‌ی آمریکا
اطلاعات بیشتر
close-link