خلاصه کتاب نسبتاً سالم

خلاصه کتاب نسبتاً سالم اثر جین استفنز

زمان مطالعه: 19دقیقه

خلاصه کتاب ” نسبتاً سالم ” اثر ” جین اِستِفِنز ”
Clean(ish) by Gin Stephens

5 امتیاز از مجموع 1 نظری که ثبت شده

این کتاب درباره چیست؟

کتاب نسبتاً سالم (نوشته‌شده در سال 2022)، راهنمایی برای رسیدن به زندگی دور از آلودگی‌های محیطی و سموم غذایی است و سعی می‌کند با داستان‌های مختلف، نکات و تمرین‌ها، مسیری را برای شما بسازد که با قرار گرفتن در آن، سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید.

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

  • افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و به دنبال زندگی سالم هستند.
  • افرادی که به دنبال افزایش قُوای جسمی یا کاهش وزن هستند.
  • افرادی که به دنبال سم‌زدایی زندگی خود هستند.

نویسنده این کتاب کیست؟

جین اِستِفِنز پرفروش‌ترین نویسنده‌ی نیویورک‌تایمز برای کتاب روزه، ضیافت، تکرار می‌باشد. اِستِفِنز، مادر، معلم و طرفدار پروپاقرص روزه‌ی متناوب است و هر کس که علاقه‌مند به سبک زندگی سالم باشد را راهنمایی می‌کند.

نسبتاً سالم بخورید؛ نسبتاً تمیز زندگی کنید و توانایی طبیعی خود در پاکسازی بدنتان را فعال کنید.

پیش از آغاز، باید بدانید که در برخی قسمت‌های این خلاصه کتاب، حقایقی درباره‌ی ممنوعیت و نخوردن یک سری از غذاها وجود دارد؛ پس باحوصله به خواندن آن بپردازید.

در این خلاصه کتاب به موارد زیر نیز پرداخته می‌شود:

  • چرا برچسب‌های «کاملاً طبیعی» و «بدون بو» گمراه کننده‌اند؟
  • چرا برخی روغن‌ها سالم‌تر از بقیه هستند؟
  • فواید شگفت‌انگیز پابرهنه راه رفتن بر روی ساحل

جهان پر از سموم مضر است؛ اما بدن شما می‌تواند خود را پاک‌سازی کند.

رابطه‌ی ما و غذا به رابطه‌ای پردردسر تبدیل شده که پنهان کردن آن هیچ فایده‌ای ندارد. به‌راحتی می‌توان گفت انتخاب کردن وعده‌های غذایی مانند شغل دوممان است؛ کاری بسیار حساس که حتماً نیازمند دانستن تعداد کالری و دیگر موارد لازم است. برخی حتی از این کار، لذت هم می‌برند.

البته وقتی شما روزانه با هزاران مقاله درباره‌ی فراگیری چاقی و تصاویری از وعده‌های غذایی سالم در شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شوید، خودبه‌خود به‌صورت طبیعی احساس نگرانی می‌کنید.

نویسنده‌ی کتاب، جین استفنز، کاملاً با این احساسات آشنا است. او که با مرغ منجمد و انواع ساندویچ بزرگ شده، هیچ‌گاه از وزن خود رضایت نداشت و همیشه در حال تقلّا در رژیم‌های عجیب‌وغریب بود تا اینکه یک روز، روشی مؤثر برای کاهش وزن پیدا کرد: سالم خوری و روزه‌ی متناوب.

آیا شاهد تغییراتی هم بود؟ بله؛ اما یک شبه این تغییرات اتفاق نیفتادند و مدت زیادی طول کشید که رابطه‌ی میان غذا و تأثیراتی که آن غذا بر روی بدنش می‌گذارد را متوجه شود. همه‌چیز با تجربه‌ای که سال‌ها بعد به دست آورد، شروع شد.

در اوایل سال‌های 2000، جین مادری مضطرب بود که مانند تمامی والدین، دوست داشت بهترین تصمیم‌ها را برای دو پسرش بگیرد. مدتی پسر کوچکش “ویل”، در مهدکودک پرخاشگری می‌کرد و جین نمی‌دانست چه‌کاری باید انجام دهد.

ویل در محیطی آرام بزرگ‌شده بود و هیچ دلیلی برای پرخاشگری‌هایش وجود نداشت؛ تا اینکه یکی از مربیان مهربان و بافکر مهدکودک، خانم “کارِن”، سرنوشت‌سازترین سؤال ممکن را از جین پرسید: ویل امروز غذا چی خورده؟

آن سؤال، آغازگر سفری بود که در آن جین به بررسی تحقیقات، کشفیات و آزمایش‌های مختلف پرداخت. او متوجه شد که دلیل پرخاشگری‌های ویل ریشه در بیش فعالی و رنگ‌های مصنوعی داخل مواد خوراکی دارد. او بلافاصله رژیم غذایی ویل را تغییر داد و بله! سریعاً تغییرات را به چشم خود دید.

جین در این سفر به درک وسیع‌تری از تأثیرات سموم غذایی و اینکه بدن ما چگونه می‌تواند خودش را از این سموم رها و پاک‌سازی کند، رسید. باید با حقیقت تلخ روبرو شد: اکثر غذایی که می‌خوریم آلوده است! نه تنها غذا، بلکه بسیاری از محصولات خانگی و حتی آب‌وهوا هم پر از سموم هستند.

شما بدنی فوق‌العاده دارید که می‌تواند خودش را پاک‌سازی کند. راه‌هایی وجود دارد که به بدن شما در پاک‌سازی مؤثرتر کمک می‌کند. به نظر جین استفنز، هدف نهایی، داشتن زندگی نسبتاً سالم است. نه زندگی کاملاً سالم.

این هدف، حساب‌شده‌ترین گزینه است. چون در زندگی نسبتاً سالم، لازم نیست غیرممکن را ممکن کنید و یا بدن خود را بلافاصله یا به‌طورکلی در معرض تغییرات قرار دهید. زندگی نسبتاً سالم داشتن، به شما کمک می‌کند اثر سموم بر بدن خود را متوجه شوید و به گونه‌ای زندگی کنید که سالم‌تر و شادتر خواهید بود.

آلودگی و سموم به‌طور روزانه از محیط زندگی، جذب بدن ما می‌شوند.

اول از همه و در مهم‌ترین گام، باید سعی کنید این تغییرات را با صبر و حوصله اعمال و وارد زندگی‌تان کنید. اینکه حس کنید مسیر درستی را پیش‌گرفته‌اید ابتدا کمی سخت است؛ اما گام نهادن در یک مسیر بی‌نقص، شاید غیرممکن به نظر برسد. به خود یادآوری کنید که مسیر درست را پیش‌گرفته‌اید.

به‌طورکلی، سالم زندگی کردن، در تغذیه‌ی ما خلاصه می‌شود؛ اما تأثیرات و چیزهایی که از محیط جذب می‌کنیم هم نقش مهمی در فرایند سالم زندگی کردن دارند. برای مثال، هوایی که تنفس می‌کنیم؛ کرمی که بر روی پوستمان می‌مالیم و محیط‌هایی که خودمان را در آن قرار می‌دهیم؛ باعث می‌شوند سمومی مانند مختل‌کننده‌ی هورمونی، آلودگی‌های تنفسی و مواد سرطان‌زا را جذب کنیم.

این سموم از طریق وسایلی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید یا با آن‌ها برخورد دارید وارد بدن می‌شوند. شامپو، نوشیدن آب، سوخت خودرو، ظرف غذا یا ماهیتابه می‌توانند در دسته‌ی این وسایل قرار گیرند. اگر دقت کرده باشید؛ این‌ها همه وسایلی هستند که شاید هر روزه با آن‌ها سر و کار داشتید و آن‌ها را دست کم می‌گرفتید.

ممکن است حتی متوجه نشوید که بدنتان این سموم را جذب کرده‌اند؛ اما علائم آن‌ها را در سردرد، مشکلات پوستی، بر هم خوردن برنامه‌ی خواب و افزایش وزن حس می‌کنید. این سموم به‌قدری فراگیرند که حتی نوزاد تازه متولدشده هم آن‌ها را در بدن خود دارد.

به این مثال توجه کنید:

سمی وجود دارد که به آن سم چاق‌کننده می‌گویند. این سم، سیستم غدد درون‌ریز ما را مختل می‌کند؛ مسیرهای هورمونی را قطع می‌کند و بر روی نوعی گیرنده‌های شیمیایی‌ای که رفتار ما را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. تمام موارد گفته‌شده بر سیستم متابولیسم بدن ما تأثیر می‌گذارد و همان‌طور که حدس زدید؛ درنهایت باعث اضافه‌وزن و چاقی ما می‌شود.

نگاهی به محصولات شوینده‌ی داخل کابینت و زیر سینک آشپزخانه‌تان بیندازید. بسیاری از برندهای اسپری خوشبوکننده‌ی هوا، شوینده‌ی توالت، مایع ظرف‌شویی، نرم‌کننده‌ی لباس و براق‌کننده‌ی زمین، همه شامل موادی به نام “فتالات” و “بنزیل” هستند که نه تنها اسم عجیبی دارند؛ بلکه دارای عوارض بسیار ناخوشایندی مانند تشدید آسم و آسیب کبدی‌اند. درباره‌ی لوازم‌آرایشی بهداشتی نیز همین موضوع صدق می‌کند.

شاید با خود بگویید: من که فقط محصولات طبیعی و ضد حساسیت می‌خرم! حتی بدون بو! متأسفانه کلماتی مانند ضد حساسیت، تنها جلوه‌ی خوبی دارند و هیچ‌کدام مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا نیستند. این‌ها همه تلاش برندهای مختلف برای سالم جلوه دادن محصولاتشان است تا آن‌ها را طبیعی‌تر و سازگار با محیط‌زیست نشان دهند.

بله کلمه‌ی طبیعی شاید به معنای غیر شیمیایی و طبیعی بودن باشد؛ اما لزوماً به معنای بی‌خطر بودن برای شما نیست. برای مثال “آرسِنیک” هم یک ماده‌ی طبیعی محسوب می‌شود اما بسیار خطرناک است.

از نگاه کردن به وسایل داخل کابینت بگذریم و سراغ اصل مطلب برویم: غذایی که مصرف می‌کنیم. دیر یا زود متوجه می‌شوید که بزرگ‌ترین چالش در سالم زیستن، سالم خوردن است.

غذای طبیعی بهتر از غذای فرآوری شده است.

بیایید ابتدا کمی از تاریخ بخوانیم. “نیو دیل (The New Deal)” برنامه‌ای اقتصادی بود که برای مبارزه با رکود بزرگ آمریکا در سال 1929 طراحی شد و در آن، دولت آمریکا برای فرآوری محصولاتی مانند ذرت، گندم و سویا، یارانه‌ی زیادی پرداخت می‌کرد. همین امر باعث شد که کشاورزان به سمت تولید این محصولات بروند و درنتیجه؛ ذرت، گندم و سویا به تجاری‌ترین محصولات خوراکی تبدیل شدند.

حالا در نظر داشته باشید که بیشترین مواد غذایی تجاری آمریکا توسط تنها پانزده اَبَر کارخانه کنترل می‌شوند. حالا این چه ربطی به موضوع ما دارد؟ چگونه برنامه‌ی غذایی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؟

برای شروع، باید بدانید که تقریباً تمام محصولات غذایی تولیدشده از طریق کشاورزی صنعتی، آغشته به سم آفت‌کش است. همچنین بسیاری از محصولات ازنظر ژنتیکی اصلاح‌شده‌اند و هنوز مشخص نشده که این اصلاح ژنتیکی در آینده چه ضررهایی برای ما خواهند داشت.

یادتان باشد که مرغ و گاوی که گوشت آن‌ها را مصرف می‌کنید، همیشه چیزهای طبیعی نمی‌خورند و آنتی‌بیوتیک‌های بسیاری به آن‌ها خورانده می‌شود. درنتیجه، با کنار هم گذاشتن تمام موارد گفته‌شده، می‌فهمیم که تمام مواد غذایی که از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌خریم؛ محصولات فرآوری شده و آلوده‌اند.

کارخانه‌ها، غذاهای بیش‌ازحد فرآوری شده را به حدی خوشمزه تولید می‌کنند که ما از شدت علاقه شروع به پرخوری می‌کنیم و درنهایت دچار اضافه‌وزن می‌شویم. از این‌طرف تمامی غذاهای طبیعی طعم واقعی خود را ازدست‌داده اند.

غذاهایی که در دسته‌بندی طبیعی قرار می‌گیرند، عمدتاً برای شما مفید و غذاهایی که در دسته‌بندی فرآوری شده قرار می‌گیرند؛ عمدتاً برای شما مضراند.

یک سیب را در نظر بگیرید. اگر شما خودتان آن را از درخت بچینید و بخورید؛ آن سیب در بالاترین قسمت گروه غذایی طبیعی قرار می‌گیرد. حالا اگر با استفاده از همان سیب، سس سیب درست کنید؛ در قسمت میانه‌ی گروه و اگر محصولی با اِسانس و طعم سیب درست کنید؛ در پایین‌ترین قسمت گروه غذایی طبیعی قرار می‌گیرد.

مطالعات مختلف، بارها ثابت کرده که رژیم‌های مملو از غذاهای فرآوری شده، بیماری‌هایی چون دیابت، سرطان، مشکلات قلبی، عروقی و گوارشی را با خود به همراه دارند. دلیل آن‌هم مواد مصنوعی و شیمیایی زیادی است که در غذای فرآوری شده وجود دارد.

همان سیبی که بالاتر به آن اشاره کردیم را در نظر بگیرید. وقتی سیب به‌تنهایی خورده می‌شود، تنها شامل یک ماده است که آن‌هم خود سیب است؛ اما غلات طعم‌دار شامل موادی مانند رنگ‌های مصنوعی، غلات بسیار تصفیه‌شده، شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا و افزودنی‌های غذایی می‌شوند.

برخی اوقات، موادی که همه می‌دانیم برای بدن ما مضر است، تحت نام‌های مستعاری مانند «عصاره‌ی پروتئین گیاهی» یا «طعم طبیعی» به ما خورانده می‌شود.

غذاهای فرآوری شده اغلب شامل روغن‌هایی هستند که فکر می‌کردیم برای ما مضر نیستند؛ اما این‌گونه نیست. حتماً شگفت‌زده می‌شوید اگر بفهمید مصرف زیاد روغن‌های محبوبی مثل روغن سویا، روغن آفتابگردان و روغن کلزا به بیماری‌هایی مانند سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر منتهی می‌شود. در زمان‌های قدیم، مردم از روغن‌های طبیعی مانند روغن‌ زیتون و نارگیل برای پخت‌وپز استفاده می‌کردند.

افرادی که غذاهای فرآوری شده‌ی بسیاری می‌خورند؛ “تِلومِر”‌های کوتاه‌تری نسبت به تلومر‌های بلند خواهند داشت. تلومرها بخشی از سلول هستند که به روند افزایش سن و پیری وصل می‌باشند. هرچقدر که تلومرها بلندتر باشند، احتمال ابتلا به مریضی‌ها کمتر و طول عمر، بیشتر می‌شود.

حالا که کمی درباره‌ی مضرات محصولات فرآوری‌شده میدانید؛ دفعه‌ی آینده که به فروشگاه رفتید؛ می‌توانید بهترین و طبیعی‌ترین محصولات را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم از اپلیکیشن‌های مختلف که به شما سالم‌ترین گزینه‌ها را نشان می‌دهند هم استفاده کنید. مطمئن باشید سالم زیستن در طولانی‌مدت به نفع شما خواهد بود.

ذائقه و تغذیه‌ی هر فرد متفاوت است.

در اوایل سال‌های 1900، دانشمندان و محققان، شروع به انجام مطالعاتی درباره‌ی اقوام مختلف در سراسر جهان کردند. آن‌ها متوجه شدند که در هیچ‌یک از این قوم‌ها، رژیم غذایی غربی دیده نمی‌شود و درنتیجه موارد کمتری هم از بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت، سرطان و مشکلات قلب و عروقی میان آن‌ها وجود داشت؛ درحالی‌که دنیای مدرن از تمامی این بیماری‌ها رنج می‌برد؛ آن‌ها حتی دندان‌های سالم‌تری هم داشتند.

تنها مشکل این بود که دانشمندان نمی‌توانستند نکته‌ای مشترک میان این اقوام پیدا کنند. برخی از آن‌ها گیاه‌خوار بودند؛ برخی بیشتر غذای دریایی می‌خوردند و یک سری هم تابه‌حال به لبنیات لب نزده بودند. تنها یک عامل واحد و قابل‌توجه بین آن‌ها وجود داشت: خوردن غذای طبیعی و اُرگانیک.

کلید نسبتاً سالم زندگی کردن، این است که تا حد ممکن از غذای طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. حتی وقتی در حال خرید محصولات فرآوری شده هستید، حواستان باشد که در آن محصول، بیشتر از مواد غذایی طبیعی (مانند مثال سیب) و کمتر از مواد افزودنی مصنوعی استفاده شده باشد. اگر می‌توانید؛ بیشتر از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید تا میزان ورود غذای آلوده به بدن خود را کاهش دهید.

نکته‌ی دیگر که باید در نظر داشته باشید؛ توجه به برچسب «کاملاً طبیعی» بر روی کالاها می‌باشد. این برچسب به معنی عاری بودن محصول از هر نوع سم و آلودگی نیست. همان‌طور که اصطلاح «پرورش بومی» در مرغداری‌ها، آنچه که فکر می‌کنید نیست و مرغ‌ها هنوز هم در قفسه‌های کوچک مجبور به تخم‌گذاری می‌شوند. شاید شنیدن چنین حقایقی کمی گیج‌کننده باشد؛ پس چطور می‌توان به کالاهای مصرفی اعتماد کرد؟

با استناد بر یافته‌های جین، تمام محصولات دارای برچسب USDA Organic یا Non-GMO Project Verified قابل‌اعتماد و ارگانیک هستند و حتی اگر به این برچسب‌ها هم اعتماد ندارید، می‌توانید از اپلکیشن‌های مختلف برای بررسی مواد غذایی استفاده کنید.

نکته‌ی بسیار مهم دیگر که باید بدانید این است که هر غذایی، مناسب همه نیست و اصطلاحاً به هر بدنی نمی‌سازد؛ حتی اگر همیشه غذای طبیعی و ارگانیک مصرف می‌کنید؛ همه‌ی ما با دیگری فرق داریم و در فرهنگ‌ها و جوامع متفاوت، بزرگ شده‌ایم؛ پس طبیعی است که ذائقه‌های متفاوتی داشته باشیم و چیزی که می‌خوریم، مناسب فرد دیگر نباشد.

تفاوت بدن‌ها و “میکروبیوم” های روده که اکوسیستم باکتری‌های داخل روده را تشکیل می‌دهند، دلیل تنوع ذائقه‌ها است. ما برای هضم بهتر غذا و تغذیه از مواد مغذی، نیاز به میکروبیوم‌های متنوع داریم. به همین دلیل است که خوردن طیف وسیعی از غذاهای گیاهی مفید است. این‌گونه، تنوع میکروبیوم خود را حفظ می‌کنیم و در حین تغذیه‌ی بدن، آن را پاک‌سازی هم می‌کنیم.

تغذیه‌ی درست، به پاک‌سازی بدن کمک می‌کند.

حالا که درباره‌ی سموم اطراف محیط زندگی‌مان صحبت کردیم؛ به سراغ راه‌هایی می‌رویم که بدنمان با این سموم مقابله می‌کنند. به بدن خود مانند گروه انتقام جویان نگاه کنید؛ گروهی از ابرقهرمانان که با سموم داخلی و خارجی بدن مبارزه می‌کنند.

اولین ابرقهرمان، کبد است که به‌طور شبانه‌روزی برای حذف بدترین و مضرترین سموم کار می‌کند. حالا چه کمکی از دست ما ساخته است؟ می‌توانیم با رعایت رژیم غذایی و خوردن غذاهای مغذی‌تر، حجم کاری کبد را پایین بیاوریم. برای مثال، کاهش نوشیدنی‌های الکلی ازآنجایی‌که عمل سم‌زدایی کبد را مسدود می‌کنند؛ کمک بزرگی است.

ابرقهرمان شماره دو در تیم سم‌زدایی، کلیه‌های ما هستند که بخش عمده‌ای از سموم داخلی تولیدشده توسط بدن را مهار می‌کنند. در این قسمت یک بار دیگر اهمیت کنار گذاشتن نوشیدنی‌های الکی نمایان می‌شود! آیا هنوز متقاعد نشده‌اید؟

در جایگاه شماره سه، ریه‌ها قرار دارند! ریه‌ها سموم دریافتی از محیط را فیلتر می‌کنند و می‌توانیم برای کمک به آن‌ها از دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا استفاده کنیم که آلاینده‌های موجود در هوا را از بین می‌برند. روش بعدی که کمی به زیبایی خانه هم کمک می‌کند؛ نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. ناگفته نماند که ورزش کردن هم به سلامت و تقویت ریه کمک می‌کند.

اندام بعدی در تیم انتقام جویان بدن که بزرگ‌ترین و فراموش‌شده‌ترین اندام در بحث سم‌زدایی محسوب می‌شود؛ پوست انسان است. ما حدوداً دو متر پوست بر روی بدن خود داریم که می‌تواند سموم مختلف را همانند ریه و کبد؛ اما از روشی متفاوت و از راه عرق کردن، دفع کند؛ پس کمی عرق کردن برای سلامت شما بسیار مفید است!

یکی دیگر از اندام‌های سخت‌کوش، سیستم لَنفاوی است. تصور آن زیبا نیست اما سیستم لنفاوی مانند سیستم فاضلابی عمل می‌کند که مواد زائد را از قسمت‌های مختلف بدن به سمت کبد و کلیه برای دفع نهایی می‌برد و مایعات و مواد زائد اضافی را خارج می‌کند. شما می‌توانید سیستم لنفاوی خود را با افزایش خوردن غذاهای گیاهی، پیاده‌روی زیاد و بُرِس کشیدن پوست خود (بله درست شنیدید) تقویت کنید.

سیستم “گلیمفاتیک”، مانند سیستم لنفاوی است؛ اما برای مغز. سیستم عصبی مرکزی، بسیار به نوسانات موجود در محیط خود حساس است؛ بنابراین بدن باید به طریقی زباله‌های سلولی را دفع کند و اینجاست که سیستم گلیمفاتیک وارد عمل می‌شود. این سیستم با خواب مناسب و ورزش سرپا می‌ماند.

در آخر، روده‌ی بزرگ وجود دارد؛ آخرین ابرقهرمان تیم سم‌زدایی! برای حفظ عملکرد ثابت روده‌ی بزرگ، فیبر زیادی باید جذب بدن شود. غذاهای فرآوری شده نه تنها باعث انسداد روده‌ی بزرگ می‌شوند؛ بلکه به سلامت آن نیز آسیب می‌زنند که باعث پیدایش سندروم روده‌ی نشتی و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود.

پس چطور می‌شود از تمامی اندام‌های گفته‌شده حمایت کرد؟ جواب ساده است: با غذا خوردن. البته منظور از غذا، خوراکی‌هایی مانند: میوه، سبزیجات، صیفی‌جات، ادویه‌ها، ترشی جات، آجیل و غلات کامل است. تنوع را میان موارد گفته‌شده حفظ کنید.

قبلاٌ درباره‌ی مواد شیمیایی مضر صحبت کردیم. حالا نگاهی به موارد خوب میندازیم.

فِلاوِنوئیدها که در شکلات تلخ، سیب، پیاز و آبجو یافت می‌شوند و مصرف به‌اندازه‌شان می‌تواند به سرطان و بیماری کبد کمک کند. اسیدهای فِنولیک موجود در دانه‌ها و غلات کامل، دشمن دیابت هستند. اِستیلبِن‌های موجود در شراب قرمز و بادام‌زمینی، در برابر چاقی و بیماری‌های عصبی مؤثر هستند. لیگنین‌هایی که درون بادام‌هندی، دانه‌ها و روغن‌زیتون وجود دارند، می‌توانند به علائم یائِسِگی، پوکی استخوان و سرطان سینه کمک کنند.

لیست مواد شیمیایی مفید کم نیستند؛ پس حتماً سعی کنید تنوع را در رژیم غذاییتان حفظ کنید. این کار کمک می‌کند تا ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و حتی انواع مناسب باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را وارد بدنمان کنیم که به ساخت میکروبیوم‌های متنوع کمک می‌کنند.

تغییرات کوچک در سبک زندگی، نتایج بزرگی به همراه دارند – صبور بودن را فراموش نکنید.

حالا که میدانیم چه چیزی باید بخوریم و چه نوع مواد غذایی برای بدنمان مفید است؛ بیایید درباره‌ی نحوه‌ی مصرف این مواد غذایی صحبت کنیم. جین استفنز یکی از طرفداران روزه‌ی متناوب است.

حتماً نام روزه‌ی متناوب به گوشتان خورده است. روزه‌ی متناوب، الگوی خوردن فاصله‌دار می‌باشد. اکثر مردم در این مدل روزه، شانزده ساعت بدون غذا خوردن پیش می‌روند. پس برای مثال، فرض کنید یازده ظهر صبحانه می‌خورید و تا ساعت هفت بعدازظهر چیزی نمی‌خورید. در مابین این ساعات، باید خود را به خوردن آب، قهوه‌ی (بدون شکر) و چای تلخ محدود کنید.

شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند روزه‌ی متناوب از شکل‌گیری تومورها جلوگیری می‌کند و با پاک‌سازی فرآیند پروتئین مغز، جلوی پیدایش بیماری‌هایی چون “پارکینسون” و “آلزایمر” را می‌گیرد.

یکی از علل موفقیت روزه‌ی متناوب، تحریک شدن فرآیند “اُتوفاژی” است. اتوفاژی به زبان ساده، فرآیند بازیافت و پاک‌سازی بدن در سطح سلولی می‌باشد. درصورتی‌که این فرآیند به‌درستی انجام نشود؛ عمل پیری تسریع میابد و بدن، بیماری‌های بیشتری را جذب می‌کند.

می‌توان با محدود کردن کالری‌های مصرفی، ورزش کردن و خواب باکیفیت بالا، سیستم اتوفاژی را تحریک کرد. خواب، ابزاری قدرتمند و ضروری برای پاکسازی مغز به شمار می‌رود؛ اما بااین‌وجود، بسیاری از ما از آن غفلت می‌کنیم. باید به مغز فرصت استراحت و تجدید قوا داده شود.

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد، مشکل خواب دارید؛ از مصرف کافئین در بعدازظهرها و عصرها اجتناب کنید؛ برنامه‌ی خواب ثابتی پیدا کنید و از تاریکی و سکوت محل خواب خود اطمینان حاصل کنید.

تا به اینجا درباره‌ی محدودیت‌ها و نبایدها زیاد صحبت کرده‌ایم. حالا نوبت این است که یک حرکت بسیار دل‌نشین را به شما یاد دهیم: پیاده‌روی پابرهنه.

می‌توانید این کار را روی خاک، چمن یا شن و ماسه انجام دهید. این فرآیند باعث می‌شود الکترون‌ها به بدن ما سرازیر شوند، به‌عنوان آنتی‌اُکسیدان عمل کنند و رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. این عمل، منجر به افزایش ایمنی بدن می‌شود که سلامتی ما را بالا می‌برد.

به خاطر داشته باشید کاملاً سالم زندگی کردن سخت و غیرممکن است. کل حرف کتاب Clean(ish) نیز در همین نسبتاً سالم زندگی کردن خلاصه می‌شود. می‌توان کارهایی کرد که تا حد ممکن، سلامت زندگی شما بالا برود.

چند کار ساده وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم:

سعی کنید مواد اولیه و مواد غذایی را به‌صورت فصلی و عمده خریداری کنید. غذاهای منجمد یا کنسرو شده می‌توانند به همان اندازه مغذی باشند و ماندگاری طولانی دارند. جین، نویسنده‌ی کتاب، یخچال خود را با سفارش از کارخانه‌های تولیدی ارگانیک پر می‌کند. سعی کنید مواد اولیه‌ی ناسالم مانند شکر را با نمونه‌های سالم مانند عسل و شربت جایگزین کنید.

اما توصیه‌ی نهایی ما به شما باوجود تمام صحبت‌های بالا، این است که حتی اگر در رستوران یا فست فودها غذا می‌خورید؛ عذاب وجدان و احساس گناه نداشته باشید. حتی جین، نویسنده‌ی کتاب هم که سال‌های زیادی را صرف مطالعه راجع به زندگی و رژیم غذایی سالم کرده است؛ اعتراف می‌کند هیچ‌چیز نمی‌تواند برایش جای سس مایونز و نوشابه را بگیرد.

رعایت رژیم غذایی و سالم خوری نباید به وسواسی تبدیل شود که زندگی شما را محدود کند یا باعث شود درباره‌ی خود یا بدنتان دید منفی پیدا کنید.

پیام کلی کتاب کلینیش | نسبتاً سالم

Clean(ish) by Gin Stephensقدم گذاشتن در مسیر زندگی سالم، نیازمند تغییر طیف انتخاب‌هایتان در فروشگاه و سوپرمارکت می‌باشد. با برداشتن قدم‌های کوچک و حساب‌شده می‌توانید تأثیرات بزرگی بر خروج سموم و آلودگی‌ها از جسم خود و درنتیجه زندگی شادتر، سالم‌تر و درخشان‌تری داشته باشید.

2 دیدگاه برای “خلاصه کتاب نسبتاً سالم اثر جین استفنز

  1. حسن شریف گفته:

    اینقدر کتاب هست که به خواننده کتاب میگه سالم تر زندگی کن و این فقط باعث میشه منه خواننده از خودم بدم بیاد. کلینیش از اون کتابا نیست

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *