معرفی 45 جاذبه توریستی و جاهای دیدنی عربستان سعودی

زمان مطالعه: 32دقیقه

عربستان سعودی (Saudi Arabia) که تا چندی پیش تنها برای مراسمات حج و سفرهای کاری ویزای این کشور را صادر می‌کرد، اکنون دروازه‌هایش را به روی گردشگران برای سفر و گردش در نقاط زیبای این کشور باز کرده است.
این کشور مناظر متنوعی از سواحل و دریا تا بیابان، کوهستان و شهرهای شلوغ را داراست و مکان‌های شگفت‌انگیز بسیار زیادی برای بازدید در این کشور وجود دارند.
در ادامه به معرفی 45 تا از برترین این نقاط می‌پردازیم.

پایتخت عربستان سعودی، ریاض (Riyadh)

مرکز فرهنگی دیدنی برای همه مسافران، قلب عربستان سعودی، شهر ریاض، حتی پس از نوسازی‌های انجام‌شده، هنوز جذابیت سنتی خود را حفظ کرده است.
آسمان‌خراش‌های مدرنی که سقف این شهر را لمس می‌کنند، به خوبی تحول بزرگ این شهر از یک منطقه کوچک قبیله‌ای به یک شهر درجه یک در عربستان را نمایش می‌دهند.
این شهر که اغلب در لیست سفرها به عربستان در رتبه اول قرار دارد، با ارائه ترکیبی از سنت و مدرنیزه و سازه‌های جذاب سنتی در کنار مهندسی پیچیده نوین به گرمی از گردشگران استقبال می‌کند.

قلعه المصمک (Al Masmak) – ریاض

قلعه یا قصر المصمک یکی از مکان‌های دیدنی در ریاض است که ساخت آن به قرن 19 باز می‌گردد.
این قلعه که تماماً از گل و آجر ساخته شده است، از اهمیت بالایی در عربستان سعودی برخوردار بوده و با اشیاء باستانی درون خود داستان پادشاهی که در این کشور فرمانروایی می‌کرده است را روایت می‌کند.
قلعه المصمک دارای مجموعه‌ای غنی از آثار تاریخی دارد که اطلاعات زیادی نسبت به فرمانروایان پیشین و نحوه زندگی آن‌ها ارائه می‌دهند.
درون این قلعه، یک مسجد و یک دیوان مجلل، پر از تزئینات داخلی و یک تخت پادشاهی قرار دارد.
بازدید از این قلعه را هرگز حین گردش در ریاض نباید از دست داد.

موزه ملی و مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز (King Abdulaziz) – ریاض

اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید و نسبت به تاریخ غنی شبه جزیره عربستان کنجکاو هستید، بازدید از موزه ملی این کشور در ریاض را فراموش نکنید.
این موزه ملی، پر از آثار تاریخی، مجسمه‌ها و اشیاء عتیقه ایست که سنت و فرهنگ مردم عربستان را به نمایش گذشته و دید عمیقی نسبت به این کشور ارائه می‌دهد.
این موزه دارای 8 گالری اصلی، یک پارک، یک مسجد و یک مینی تئاتر است که تا یک روز کامل می‌تواند شما را به خود مشغول کند.

برج الفيصلية (Al Faisaliah) – ریاض

یکی دیگر از مکان‌های نمادین شهر ریاض، برج الفیصلیه، مرکز الفیصلیه است که به‌عنوان یک شاهکار مهندسی، نماد مدرن سازی این شهر به حساب می‌رود.
این مرکز، برج 247 متری را در خود جای‌داده که با طراحی شگفت‌انگیز توپ شیشه‌ای معلق بر روی نوک آن، چهارمین برج بلند در تمام عربستان است.
داخل این برج رستورانی با نام کره قرار دارد که غذاهای اروپایی لذیذ را در کنار نمای 360 درجه به روی شهر از درون پنل های شیشه‌ای به شما ارائه می‌دهد.

بازار دیره (Deerah) – ریاض

برای یک تجربه خرید خوب، بازار دیره، یکی از بهترین محل‌های گردشگریست که می‌توانید در تمام عربستان از آن بازدید کنید.
این بازار قدیمی در ریاض یکی از جذابیت‌های سنتی عربستان است که می‌توان برای درک بهتر تاریخچه این کشور عرب در آن گشت‌وگذار کرد.
در این بازار شما می‌توانید به مغازه‌های رنگارنگ که همگی در یک خط و در کنار یک مسیر باریک قرار گرفته‌اند سر بزنید.
در این مغازه‌ها انواعی از مجموعه‌های فرش، جواهرات نقره، عتیقه‌ها، لباس‌های سنتی و سوغات‌های مختلف به چشم می‌خورند و باکمی جستجو در این بازار می‌توانید آثار دستی ساخته‌شده توسط صنعتگران محلی را نیز بیابید.
بازار دیره همچنین به قسمت طلافروشی‌هایش معروف است که در آن می‌توانید انواع جواهرات خاص و مرکب را پیدا کنید.

 

جده (Jeddah)

دومین شهر بزرگ عربستان سعودی، شهر جده است.
جده در فرهنگ و جاذبه‌های تاریخی غنی است و بخش زیادی از تاریخ این کشور را به نمایش می‌گذارد، اما همچنین دارای جاذبه‌های بی‌شمار مدرنی است که آن را به یک نمونه بارز از شهر مدرن در عربستان سعودی بدل می‌کند.
ترکیب جاذبه‌های تاریخی و مدرن، جده را شهری افسونگر نسبت به گردشگران ساخته است.
در این شهر بی‌شمار مکان‌های شگفت‌انگیز مانند گالری‌های هنری، کافه‌ها، موزه‌ها، سواحل بکر و آرام و خطوط ساحلی خوش‌منظر وجود دارند که تجربه‌ای آزادانه را برای گردشگران فراهم می‌آورند.

گالری اثر (Athr) – جده

برای علاقه‌مندان به هنر، بهترین نقطه گردشگری در جده، این گالری هنری است.
گالری اثر، باهدف توسعه و تشویق هنر معاصر در کشورهای عرب در سال 2009 در جده عربستان، تأسیس شده است.
این گالری بزرگ، قاب جدیدی به هنر درون این کشور داده و مرتباً میزبان برگزاری مراسمات و نمایشگاه‌های هنری شامل عکاسی، مجسمه‌سازی، منظره سازی و دیگر صورت‌های هنری از سراسر جهان می‌باشد.

مسجد شناور جده/ مسجد الرحما – جده

منظره زیبا و جو آرامی که این محل به انسان منتقل می‌کند، در کنار هنر معماری به‌کاررفته در ساخت آن، این محل را به یکی از مقاصد حتمی گردشگری در جده بدل کرده.
مسجد الرحمای جده، به‌طوری ساخته‌شده که، معلق و شناور بر روی دریا به نظر می‌آید، موضوعی که آن را به نام مسجد شناور معروف کرده است.
این مسجد در نزدیکی سواحل دریای سرخ با استفاده از سنگ‌های مرمر و سفید و بر پایه هنر و معماری سنتی ساخته‌شده است.
سالانه میلیون‌ها گردشگر به بازدید از این مسجد که با نام مسجد فاطمه الزهرا (س) نیز شناخته می‌شود، می‌پردازند و طبعاً گردشگران مسلمان می‌توانند به اقامت نمازهای یومیه در این مسجد در کنار منظره زیبای دریا بپردازند.
وسعت این مسجد برای جای دادن بیش از 21 هزار نمازگزار به‌صورت یکجا کافی بوده و بازدید از آن در زمان مد دریا تجربه‌ای فراموش ناشدنی می‌باشد.

پارک تفریحی و شهر بازی الشلال (Al Shallal) – جده

برای گذراندن یک روز پر از بازی و تفریح، پارک بازی الشلال، دارای چندی از شگفت‌انگیزترین سواری‌های هیجان‌انگیز است.
علاوه بر سواری‌های پر از هیجان و ترس، برای کودکان نیز وسایل بازی و سواری‌های ساده و کوچک به‌علاوه زمین اسکیت نیز فراهم است.
نمای کلی پارک جوی شاد و زیبا دارد که وجود دریاچه‌ها و آبشارهای مصنوعی نیز به دلربایی آن می‌افزاید.
وجود یک مرکز خرید بزرگ دو طبقه و رستوران‌های متنوع نیز از دیگر جذابیت‌های این محل برای گردشگران به‌حساب می‌آیند.

دمام (Dammam)، مرکز استان شرقی عربستان سعودی

دمام که در گذشته‌ای نه چندان دور، شهری کوچک و تشکیل‌شده از چند دهکده بوده، امروز ششمین شهر بزرگ عربستان سعودی است.
صنایع استخراج نفت باعث جهش شدید اقتصاد این شهر کوچک شده که در گذشته تنها به صنایع بندری و ماهیگیری وابسته بود.
اکنون این شهر تبدیل به یکی از مراکز تجاری و بازرگانی عربستان شده است که به خاطر سواحل زیبا، بنادر، جزایر خوش‌منظر و مکان‌های تاریخی و فرهنگی در کنار مراکز تفریحی خود، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در عربستان سعودی می‌باشد.

مسیر قرنیز دمام (Dammam Corniche) – دمام

خط ساحلی قرنیزی یا کورنیش دمام، یکی از بهترین نقاط دیدنی این شهر است که چشم‌انداز زیبایی از نمای دریا و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دور و اطراف ارائه می‌دهد.
این مسیر که توسط فضاهای سرسبز احاطه‌شده، از ساحل عزیزه (Aziziah) آغازشده و تا جزیره تاروت (Tarot) ادامه دارد.
قرنیز دمام محلی فوق‌العاده برای گذران وقت به تماشای زیبایی‌های دریا و نمای غروب آفتاب است.
در این مسیر محل‌های بازی جداگانه برای کودکان و کیوسک‌های فروشنده خوراکی زیادی قرار دارند که آن را به محلی ایده آل برای پیک‌نیک رفتن در این شهر بدل می‌کنند.

دهکده میراث فرهنگی – دمام

دهکده میراث فرهنگی محلی عالی برای بازدید در شهر دمام، جهت بالا بردن دانش خود نسبت به تاریخچه و فرهنگ این شهر است.
استفاده از فضای خاص روستا و اشیاء تاریخی به نمایش گذاشته‌شده، از دوران‌های تاریخی، راهی عالی برای پی بردن به عمق تاریخ غنی دمام است.
در این دهکده همچنین امکان لذت بردن از یک تجربه به‌یادماندنی غذای عربی برای گردشگران فراهم هست.

خلیج نصف القمر (Half Moon) – دمام

شهر دمام شهرت بالایی به سواحل خوش‌منظر خود دارد و یکی از بهترین این سواحل در تمام عربستان به‌خصوص در طول تابستان، ساحل نصف القمر است.
در این خلیج یک تپه دریایی مصنوعی ساخته‌شده که امکان بهره‌گیری از یک تجربه غواصی فوق‌العاده و تماشای زندگی آبزیان را فراهم می‌آورد.
این ساحل شنی با آب‌های فیروزه‌ای، همچنین یک پارک تفریحی بزرگ را برای کمی هیجان و لذت بیشتر در خود جای‌داده است.

جزیره المرجان (Al Marjan) – دمام

جزیره المرجان جزیره‌ای مصنوعی و ساخت بشر با چندی از بهترین سواحل تمام عربستان است.
این جزیره یکی از محل‌های محبوب گردش برای بومیان و گردشگران خارجی است که قصد گذران تعطیلات خانوادگی و یافتن چشم‌اندازی به منطقه‌اند.
این جزیره با محل‌های اقامت بزرگ و فضای پیرامون سرسبزش یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی است.
در جزیره المرجان امکان تجربه فعالیت‌های تفریحی همچون قایق‌سواری و ماهیگیری فراهم بوده و در کنار زمین بازی بزرگی برای کودکان، می‌توان برنامه‌ای برای پیک‌نیکی به‌یادماندنی در حین تماشای منظره زیبای غروب در این جزیره ریخت.
در این کشور تورهای قایق‌سواری زیادی مخصوص تماشای این جزیره زیبا فراهم‌شده‌اند.

مدینه (Medina)

برای گردشگران مسلمان توضیح اهمیت این شهر امری بی‌فایده است و قطعاً بسیاری از شما با این شهر کلیدی در تاریخ اسلام آشنا هستید.
یکی از مهم‌ترین شهرها از نظر دینی و فرهنگی عربستان، قطعاً شهر مدینه است که توسط پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) وقتی‌که مکه را ترک کرد پای گذاری شد و وی باقی عمر خود را در این شهر گذراند.
این شهر مملو از انواع جاذبه‌های اعتقادی، فرهنگی و تاریخی است که گردش در آن را به یکی از بایدها در سفر به عربستان تبدیل می‌کند.

مسجدالنبی (Al-Masjid An-Nabawi) – مدینه

دومین مسجد بزرگ در جهان، مسجدالنبی اهمیت فوق‌العاده‌ای در دین اسلام دارد، بازدید از این مسجد یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کارها در عربستان سعودی است.
این مسجد توسط حضرت پیامبر در زمانی که از مکه به مدینه حجرت کرد ساخته شد.
این مسجد که توانایی جای دادن یک‌میلیون نمازگزار به‌صورت همزمان در خود را دارد، هرگز بسته نبوده و هرروز و هر ساعت به روی نمازگزاران باز است.
معماری زیبای این مسجد در کنار جذابیت‌های همچون مناره‌های مرمری و سایه‌بان‌های خودکار جمع شونده نیز به جذابیت این محل می‌افزایند.

موزه مدینه – مدینه

یکی دیگر از محل‌هایی که بازدید از آن را هرگز نباید از دست داد، موزه مدینه است که اطلاعات و اشیاء تاریخی از زمان پیامبر اسلام را به نمایش می‌گذارد.
در این موزه همچنین مدل اصلی مسجد پیامبر و مراحل مختلف توسعه ساخت آن و همچنین طراحی داخلی مقبره که در داخل مسجد است به نمایش گذاشته‌شده.
آثار تاریخی اسلامی بسیار زیاد دیگری نیز در این موزه قرار دارد که بارزترین آن‌ها آنچه عثمانیان (ottoman) محمل (mahamal) می‌خواندند و به قرن 18 میلادی باز می‌گردد است.

سوق مدینه / بازار مدینه – مدینه

بازار مدینه یکی از قدیمی‌ترین بازارها در عربستان و یکی از میراث فرهنگی یونسکو است.
این بازار یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری در تمام خاورمیانه است که به وسعت 13 کیلومتر می‌رسد.
در این بازار می‌توانید فروشگاه‌های متنوع و متعددی را بیابید که به فروش جواهرات و آثار دستی می‌پردازند.
در بازار مدینه همچنین محصولات وارداتی همچون ابریشم‌های ایرانی و انواع ادویه‌ها را نیز می‌توانید بیابید.
همچنین مغازه‌هایی هستند که محصولات بومی منطقه همچون تزئینات چوبی، صابون‌های دست‌ساز،  عطر و غیره را می‌فروشند.
مهم‌تر از همه در این بازار، قسمت قرون وسطایی قرار دارد که به خاطر حوادث اتفاق افتاده اکنون ویران‌شده است.
بازار مدینه یکی از محل‌های مناسب برای خرید سوغات است که در آن می‌توانید انواع محصولات با قیمت‌هایی نه چندان گران را تهیه کنید.

الجبیل (Al Jubail) – قطب صنعتی عربستان سعودی

دلیل آوازه این شهر که در کناره خلیج فارس (Persian Gulf) واقع شده، صنعتی بودن آن است.
پیش از این، در چشم بسیاری از جهانیان به مرکز صنایع مروارید شهرت داشت و به همین دلیل معدن کاری یکی از شغل‌های رایج در این شهر به حساب می‌رفت.
همچنین الجبیل خانه‌ی یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های پتروشیمی نفت نیز محسوب می‌شود که در رده چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی جهان قرارگرفته است.
نکته‌ای که این شهر را به یکی از مقاصد دیدنی توریستی تبدیل می‌کند، چشم‌انداز های طبیعی و مناظر بسیار زیبای آن است که بهترین زمان برای دیدن از آن به بین ماه‌های مهر و اسفند باز می‌گردد.

ساحل النخیل (Al Nakheel) – الجبیل

ساحل النخیل یکی از بهترین مکان‌های تفریحی در سفری سراسر خوش گذرانی است.
این ساحل به سه بخش تقسیم شده است؛ بخش اول که از درختان نخل پوشیده شده و به همین دلیل به ساحل نخلی نیز معروف است.
بخش دوم مخصوص ورزش‌های والیبال و بسکتبال است که زمین‌های آن با درختان نخل در دورتادورشان محاصره شده است.
بخش آخر نیز خود ساحل است که با سایه‌بان‌های بزرگ و درختان نخل، منظره بسیار زیبایی برای استراحت خلق کرده است.

اسکله و تفرجگاه بندری الفناتیر (Al Fanateer) – الجبیل

یکی دیگر از جاذبه‌های الجبیل، اسکله و تفرجگاه بندری الفناتیر است که محیطی آرامش‌بخش به همراه دید زیبایی به ساحل و غروب آفتاب دارد.
این منطقه سراسر پوشیده از انواع درختان است که به زیبایی آن می‌افزاید و بازدیدکنندگان می‌توانند از امکانات مختلف این اسکله مانند غواصی، ماهیگیری و اسکی روی آب لذت ببرند.
محیط مخصوصی نیز برای بازی و استفاده کودکان ساخته شده است.

مرکز خرید الجبیل – الجبیل

در کنار بازارهای محلی و سنتی الجبیل، مسافران می‌توانند تجربه خرید از یک مرکز خرید درجه یک را هم داشته باشند.
مگر می‌شود یک سفر تفریحی بدون خرید کردن به اتمام برسد؟ دلیل اینکه این مرکز خرید در لیست مکان‌های دیدنی قرارگرفته هم همین است.
این مرکز خرید شامل فروشگاه برندهای بین‌المللی پوشاک برای مردان، زنان و کودکان است و انواع فروشگاه‌های البسه ورزشی نیز درون آن دیده می‌شود.
کافه و رستوران‌های مرکز خرید الجبیل بهترین مکان برای استراحت خانواده‌ها به شمار می‌رود و پارک‌های سرپوشیده‌ای که در آن قرار دارد، آن را به یکی از بهترین مقاصد توریستی در فصل تابستان تبدیل می‌کند.

شهر أبها (Abha)

یکی از دیدنی‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای عربستان سعودی، شهر أبها است.
أبها مقصد کاملی برای افرادی که علاقه خاصی به کوهنوردی دارند محسوب می‌شود.
این شهر 2270 متر بالاتر از سطح آب قرار دارد و آب و هوایش در طول سال معتدل است.

موزه عسیر (Aseer) – أبها

یکی از بهترین مکان‌ها برای درک تاریخ شهر ابها و استان عسیر، موزه منطقه‌ای عسیر است که بر روی ترویج فرهنگ و میراث منطقه تمرکز دارد.
این موزه توسعه منطقه را در مراحل مختلف، تاریخچه و همه چیز را با جزئیات در معرض دید گردشگران قرار می‌دهد.
صنایع‌دستی، کالاهای قدیمی و اشیای عتیقه در این موزه دیده می‌شوند که سبک زندگی مردم را از دوران ماقبل تاریخ تا دوران مدرن نشان می‌دهد.

کوه های جبل الأخضر (Jebel Al Akhdar) – أبها

برای درک زیبایی ایستگاه‌های تپه‌ای در عربستان باید حتماً از این محل دیدن کنید.
فضای سرسبز آن در ارتفاعات، تجربه دل‌نشینی را بری شما به ارمغان می‌آورد و کافه کوچکی در بالاترین نقطه آن قرار دارد که شما می‌توانید حین نگاه کردن به منظره اطراف، از خوراکی‌هایتان لذت ببرید.

پارک ملی عسیر – أبها

پارک ملی عسیر از بهترین جاذبه های دیدنی این منطقه است که تجربه ای تکرار نشدنی را برای گردشگران بر خاطره میگذارد.
بیش از 300 گونه گیاه نادر و وحشی در این پارک وجود دارد و سال تاسیس آن به 1980 برمیگردد.
منظره 360 درجه ای که این پارک در اختیار بازدید کنندگان میگذارد، آن را به یکی از خاص ترین جاذبه های اطراف تبدیل کرده است.
در حالی که پوشش گیاهی در اینجا زیاد نیست، میتوان برخی از گیاهان بومی  سراسر جهان در این پارک پیدا کنید.
کوه سودا در پارک ملی اسیر بلندترین کوه در عربستان سعودی است.
زیبایی و طراوت این پارک ملی، آن را به بهترین مکان برای بازدید در عربستان در طول تابستان تبدیل کرده است زیرا این منطقه حتی در تابستان های آتشین عربستان نیز خنک است.

شهر الخُبَر (Al Khobar) – قطب تجاری عربستان سعودی 

صدای هزاران زنبور همیشه در الخُبَر به گوش می‌رسد.
این شهر که در کناره‌ی خلیج‌فارس قرار دارد، سالانه تعداد زیادی گردشگر را به دلیل سواحل زیبا و پارک‌های طبیعی جذب می‌کند.
آوازه این شهر به مراکز خرید و صنعت پتروشیمی آن است و یافتن مروارید، موزیک و هنر از عناصر جدانشدنی آن محسوب می‌شوند.

مرکز خرید الرشید (Al Rashid Mall) – الخُبَر

این مرکز خرید توسط بن رشید با هدف دارا بودن استانداردهای بین‌المللی ساخته شد و از بهترین مکان‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود.
در عین مدرن بودن، ریشه‌هایی از فرهنگ عربستان نیز در بنای این ساختمان دیده می‌شود و پس از کلی تحقیق و پژوهش به دقیق‌ترین شکل ممکن برای برقراری میان بنای مدرن و یک بنا با ریشه‌های تاریخی، ساخت شده است.

ساحل هاف مون (Half Moon) – الخُبَر

ساحل خصوصی هاف مون متعلق به شرکت سعودی آرامکو (Aramco) می‌باشد که یک شرکت بزرگ پتروشیمی نفت است.
این ساحل به‌قدری آرامش‌بخش است که دیدار سالیانه از آن برای همه پیشنهاد می‌شود و مناسب‌ترین جا برای دوستان و خانواده‌ها است.

منطقه الخبر (Corniche Al Khobar) – الخُبَر

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های استان شرقی و استراحتگاه ساحلی در امتداد خلیج هاف‌مون است.
فضای سبز زیادی در امتداد ساحل وجود دارد و گردشگران می‌توانند از منظره کامل دریا لذت ببرند.
یک پیک‌نیک در الخبر می‌تواند برای خانواده‌ها بی‌نقص باشد زیرا بچه‌ها می‌توانند در زمین‌های بازی مشغول باشند و از دوچرخه‌سواری لذت ببرند.
بزرگ‌سالان هم می‌توانند آهسته دویدن را شروع کنند و یا مشغول نوشیدن چای و قهوه شوند.

مکه (Mecca) – مرکز تمامی فعالیت ها

مکه یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها در شرق عربستان و محل تولد حضرت محمد است.
کعبه در مرکز مسجدالحرام قرار دارد و ورود به آن برای هر کس آزاد نیست و باید مجوز داشت.

مسجد الحرام – مکه

مسجدالحرام بزرگ‌ترین مسجد جهان است و در مکه قرار دارد.
از مقدس‌ترین مکان‌های مکه است که عبادتگاه‌های داخلی و بیرونی دارد و میلیون‌ها مسلمان در مراسم حج شرکت می‌کنند.
بر اساس باور بسیاری، این مکان توسط فرشته‌ها ساخته‌شده و به همین دلیل بازدید آن خالی از لطف نیست.

کعبه – مکه

قبله مسلمانان که اهمیت دینی و تاریخی آن قطعاً برای همه مسلمین مشخص است.
یک بنای مقدس با ساختار مکعبی در اندازه 15 متر که درب‌های آن از جنس طلا است.
با گذشت زمان و پیشرفت امکانات، زائران می‌توانند به روش‌های مختلفی زیارت خود را از این مکان مقدس انجام دهند.
تغییرات ایجادشده در این سازه و مسجد آن، یادآور این نکته است که در طول زمان اغلب ساختمان‌های مقدس بازسازی می‌شوند. دیدار از این محل را هرگز نباید از دست داد.

الْأَحْسَاء (Al Ahsa) – بزگترین آبادی طبیعی جهان

خانه اصلی بزرگ‌ترین آبادی‌های طبیعی جهان، شهر الأحسا بین ریاض و دمام واقع‌شده است.
این یک بندرگاه و مرکز تجارت رنگارنگ با سابقه طولانی است.
زمانی، توقفگاه بازرگانان و کاروانانی بود که در مسیرهای تجاری قدیمی سفر می‌کردند.
این مکان بهشت علاقه‌مندان به تاریخ است زیرا پر از آثارهایی مربوط به دوره نوسنگی است و یکی از بهترین مکان‌های توریستی در عربستان سعودی به شمار می‌رود.

قصر ابراهیم (Ibrahim) – الْأَحْسَاء

گردشگران باید ماجراجویی خود را با دیدن قلب الاحساء و بازار محلی قدیمی آن شروع کنند.
قصر ابراهیم یک شاهکار معماری محسوب می‌شود که در دوره اول عربستان سعودی ساخته شد.
در ابتدا این قصر به‌عنوان پایگاه نظامی و سربازخانه به کار می‌رفت.

مسجد جواثا (Jawatha) – الْأَحْسَاء

گفته می‌شود اولین مسجدی است که در قسمت شرقی عربستان ساخته‌شده.
توسط سربازان بنی عبد القیص (Bani Abd al Qays) بناشده و اولین مسجد خارج از مدینه بود که در آن نماز و عبادات بر پا می‌شد.
در طول زمان ساختار اصلی و پایه این مسجد آسیب‌های زیادی دید تا جایی که مجبور شدند کل بنا را از نو بسازند تا بتواند باز هم به‌عنوان عبادتگاه مسلمانان استفاده شود.

شهر طائف (Taif) – مهد صنایع دستی

شهر طائف با کاخ شبرا که در قرن بیستم ساخته شده، شناخته می‌شود.
طائف شهری در مکه، واقع شده در جنوب غربی عربستان سعودی است که در موزه‌های منطقه‌ای آن، آثاری از دوره‌های اسلامی و پیش از اسلام نمایش داده می‌شود.
این شهر دارای پارک ملی مخصوص خود با درختان و یک سد عظیم است و یکی از ایده آل ترین مکان‌ها برای بازدید در عربستان سعودی در طول زمستان محسوب می‌شود.

کاخ شبرا (Subhra) – طائف

کاخ شبرا مکانی تاریخی است که در شهر طائف عربستان سعودی واقع شده است و یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در عربستان در فصل  تابستان شمرده می‌شود.
این قلعه در سال 1905 توسط شریف علی باشا در مدت دو سال ساخته شد و در سال 1995 به موزه تبدیل شد.
ملک عبدالعزیز و ملک فیصل  در این قصر زندگی می‌کردند. بازدید از این مکان ضروری است.

ساحل العقیر (Uqair) – هوفوف (Hofuf)

از ایستگاه راه‌آهن هفوف یک ساعت تا این ساحل راه است.
ساحل العقیر یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری منطقه است و دیدن آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
مردم می‌توانند با گذراندن یک روز آرام در ساحل از مناظر زیبا استفاده کنند.
ساحل العقیر برای طرفداران فضای باز و ورزش‌های دریایی ایده آل است.
آب کاملاً شفاف است و تپه‌های ماسه‌ای منظره‌ای زیبا برای مسافران و بازدیدکنندگان را به ارمغان آورده است.
انواع ورزش‌های دریایی مانند جت اسکی و قایقرانی در دسترس گردشگران است.

کوه های جبل القارة (Al Qarah) – هوفوف (Hofuf)

از پربازدیدترین مکان‌های کشور، می‌توان به این کوه‌ها اشاره کرد که تجربه هیجان‌انگیزی با بازدید از غارهای این کوه به گردشگران ارائه می‌کند.
کاوش در این غارها بیش از دو ساعت طول می‌کشد!
حالا بهترین نکته‌اش چیست؟ رستوران‌های اطراف که شما می‌توانید خوشمزه‌ترین غذاها را در آن امتحان کنید.
همچنین نکته مهم دیگر این مکان این است که، مسجد جواثا و شهر الحساء تنها 160 کیلومتر با اینجا فاصله دارند و به‌راحتی با کرایه کردن ماشین می‌توانید هر سه را دیدار کنید.

بازار قیصریه (Qaisariah) – – هوفوف (Hofuf)

یک بازار سنتی  که اتفاقاً یکی از قدیمی‌ترین بازارهای منطقه محسوب می‌شود.
بازار قیصریه در سال 1238 هجری قمری ساخته شده است و یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در هفوف است.
محصولات صنایع‌دستی محلی، کافه‌های دلربا، میدان قدیمی کوت، قلعه معروف ابراهیم، باعث شده بازار قیصریه با جاذبه‌های زیادی احاطه شود و یک تجربه بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.
نکته جالب راجع به بازار قیصریه این است که این بازار از بیش از 422 مغازه با معماری بسیار خاصی  تشکیل شده است.
درواقع، طراحی و ساختار کل بازار به‌گونه‌ای است که تهویه آن کاملاً به‌صورت خودکار انجام می‌شود و خریدارانی که به اینجا می‌آیند، می‌توانند پرتوهای نور را از اطراف را ببینند.

تبوک (Tabuk) – سرزمین گنج های باستانی

از دیگر جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی و شهری که میان مسافران به دلیل عجایب باستانی خود مشهور است، تبوک نام دارد که پایتخت منطقه تبوک در شمال غربی عربستان سعودی است.
این شهر در گذشته محل اصلی استراحت زائران مصری و اردنی بوده.
می‌توان مکان‌های معروف باستان‌شناسی را در بی‌نظیرترین سواحل اینجا کشف کرد.
از جاذبه‌های آن می‌توان به مدائن شعیب (Shuaib) در صحرا یا چشمه‌های موسی (Moses) در حوالی مقنا (Maqna) اشاره کرد.
بهترین زمان بازدید بین ماه‌های آبان تا خرداد است.

قلعه تبوک – تبوک

این قلعه در سال 1559 میلادی ساخته شد و امروزه تبدیل به موزه شده است که در آن آثار بسیاری از تاریخ تبوک مشاهده می‌شود.
برج‌های دیده‌بانی، پله‌های طبقه دوم و مسجد هم کف از زیبایی‌های این قلعه به شمار می‌رود.
در اینجا می‌توان آثار مختلفی را یافت که تاریخ تبوک را نشان می‌دهد.
بهترین قسمت این قلعه؟ اینجا مکانی است که نحوه ارتباط تبوک با حضرت محمد، ابن بطوطه (Ibn Battuta) و اولیا چلبی (Evliya Celebi) را به تصویر می‌کشد.
بنابراین از اینجا دیدن کنید و تجربه‌ای تاریخی را به‌دست آورید که قبلاً هرگز مانند آن را ندیده بودید.
قلعه تبوک از شنبه تا پنجشنبه باز است و مسافران می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به آنجا مراجعه کنند. جمعه‌ها  نیز 3 تا 5 عصر از آن می‌توان بازدید کرد.

مسجد التوبه (At Tawba) – تبوک

وقتی به اماکن تاریخی در عربستان می‌رسیم، مسجد التوبه از بهترین مکان‌ها برای بازدید است.
همان‌طور که در افسانه‌ها آمده، حضرت محمد هنگامی‌که در سال 630 میلادی در غزوه تبوک (Battle of Tabuk) با 30 هزار نفر به اینجا رسید، در این مسجد نماز خواند.
اگرچه این نبرد هرگز اتفاق نیفتاد، اما یک فصل مهم در تاریخ با عنوان سوره توبه در قرآن نازل شد.
این مسجد در سال 1652 میلادی توسط عثمانی‌ها بازسازی شد.
هنوز هم بازدیدکنندگانی که به اینجا می‌آیند می‌توانند تصویری از مسجد را قبل از روند بازسازی در مسجد پیدا کنند.

بازار طواحین (Twaheen) – تبوک

هیچ‌چیز بهتر از تجربه بازار  در محله قدیمی تبوک نیست.
این مکان جایی است که بادیه‌نشینان محلی می‌آیند و روکش چادرهای خود که از جنس موی بز است را را می‌خرند.
در حقیقت، بازار طواحین یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید  فرش‌های نقش دار درجه‌یک، کوسن‌ها و چیزها دیگر است.
نه تنها می‌توان برای نیازهای بادیه‌نشین محلی خرید کرد بلکه می‌توان محصولاتی پیدا کرد که پاسخگوی نیازهای مردم محلی باشد.
بازار از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 7 عصر باز است و  جمعه‌ها از 1 عصر تا 7 عصر.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعدا آرا 82

14 دیدگاه برای “معرفی 45 جاذبه توریستی و جاهای دیدنی عربستان سعودی

  1. مسعود گفته:

    ایران جاهای دیدنی ورگردشگری زیادی داره که بهتر بود اونا رو هم معرفی میکردی!
    تهران اصفهان شیراز شمال مشهد قم تبریز همدانو….
    ثانیا کشوری هست که 400 ساله به همسایه هایش تجاوز نکرده ایران مثل عربستان نیست که سالهاست به کشور همسایه و بی دفاع یمن حمله کرده هزاران نفر را کشته و هنوز هم با وجود مقاومت شجاعانه مردم یمن آن کشور را رها نمیکنه؟
    آری ایران ما همسایه آزار نیست و مردم ما کمک های عربستان به صدام را فراموش نمیکنن ایران پر از مناطق دیدنی و پیشرفته است و مردمی با فرهنگ است
    بهتر بود نقاط دیدنی ایران معرفی میشد تا همگی از آن بهره میبردیم
    زنده باد ایران
    سرافراز باد مزدم ایران
    پاینده باد رهبر ایران
    بر قرار باد جمهوری اسلامی ایران

  2. بی طرف گفته:

    نه به آب و علف و نه به آب د هواست
    شما اقتصاد خوب داشته باش حاکم خوب داشته باش
    بیابان هم تبدیل میشه به دبی.
    امر به معروف و نهی از منکر عامل بدبختی ماست ما تو کار آمریکا دخالت میکنیم که چرا و ‌… یا اصلا به ما چه که عراق بدبخته یا فلان جا فلان کس بد حجابه؟
    عرب ها با این عقیده رشد جهانی کردن و در رده کشور های اروپایی هستن.

  3. علیرضا محمدی سرشت گفته:

    سلام خوب جای تعجب هم نیست اعراب توانسته اند قوم برتر از هرجهت باشند وسیاست هایی که درباره بلند بودن مدت سربازی اموزش وپرورش واوضاع اقتصادی وغیره توانسته این کشوررا بااین که امروزه کشور خوبی درجهان نداریم ولی باز توانسته عربستان سعودی ومکه مکرمه را جزبهترین ها درجهان بکند البته شهر مدینه منوره را نباید فراموش کرد البته این کشور پتانسيل های فراوان دارد ومیتواند ازهرجهت پادشاهی عربستان سعودی بهترین کشوردنیا وحتی بهترازکشورهای مطرح اروپایی باشد ونام اسلام ومسلمانان را برای همیشه سربلند گرداند وماهم اگه خدا بخاد درمیان آنان باشیم الحمدلله

  4. خاک بر سر گفته:

    عربهای شتر سوار در طول ۴۰ سال ۲۰۰ سال از ما جلو هستند و ما هنوز در مسئله حجاب مانده ایم که حرام است یا حلال

    • علیرضا محمدی سرشت گفته:

      سلام آقای خاک برسر که نوشته اید ربطی به مساله حجاب پیشرفت نداره اتفاقا بد حجاب بودن باعث مفاسد بسیارمهم دلایل پیشرفت عربستان به دلیل موقعیت برتر دردنیا جمعیت کم ذهن خلاق نفت بسیاروسایرمنابع بسیار مقابله با دزدی ومفاسداقتصادی واجتماعی ازقبیل زنا وغیره به دلیل نژاد برتربودنشان اجرای قوانین دین قوانین سربازی طولانی اشتغال آفرینی فراوان وایجاد علاقه برا مشاغل در میان مردمان آموزش برتر وارتباط موثر برمیگرده به نظرم لیاقت عربستان سعودی با توجه به ویژگی هایی که کشورشان دارند وحتی روی پرچمدار هم علامت شمشیربازی نشانه عدم تفاهم با مجرمین است وخیلی مسائل دیگه که پرچمدار ونهادهای این کشور دارد ونهادهای ملی این کشور دارد خیلی بالاتر از اینهاست وجایگاهشان را پیدا نکرده اند در دنیا متاسفانه ایران وامثال ایران بایدم در برابر عربستان عقب مانده باشد

  5. Ali گفته:

    سلام عکس های خوبی گرفته شده ولی در نهایت اگر کمی جغرافیای عربستان را بدونیم مطمئنا به عنوان یک سفر تفریحی به این کشور سفر نمی کنید چون صد ها برابر زیبایی را در کشور خودمون داریم خدا را شکر ، و کشور خودمون از همه جا برای خرید ارزانتر است با تشکر

    • علیرضا محمدی سرشت گفته:

      آقا علی کجا کشور ما ارزان‌تر است کشور خودمم ایران رو دوست دارم ولی مکه عربستان سعودی مدینه عربستان سعودی که نماز درآن بسیارثواب دارد وسایر ویژگی های ممتاز عربستان سعودی یک چیز دیگه است البته حق اعراب را درجهان خورده اند؟؟؟نه؟؟

  6. مبین گفته:

    سلام واقعا منم تعجب کردم از کشوری که از بی آب و علف بودنش و سرزمین خشک یاد میکردند ولی اکثر جاهاش سرسبز و تمام امکانات امروزی رو دارد پیشترفتشان جای تحسین داره مرسی و تشکرازاطلاعتتان

    • علیرضا محمدی سرشت گفته:

      سلام آقا مبین بایدم پیشرفت کنند اون از نژادشان اون از منافعشان واونم از پادشاهان آن کشور عربستان سعودی چه چیزی برا عدم پیشرفت دارد؟؟؟

  7. Hosin گفته:

    بسيار عالی..عربستان تنوع آب و هوایی خیلی جالبی داره همچنین به عمران هم زیاد اهمیت میدن و اماکن تاریخی هم زیاد داره

  8. میلاد گفته:

    وقت بخیر واقعا گزارش عالی بود تا اسم عربستان میاد همه این فکر را میکنن که یک جای بی آب و علف چون بخصوص یکسری خواستن این را به مردم بقبولونن چقد زیبای چقد پیشرفت ساحل که شرکت نفتی درست کرده شرکت نفت ما هم اینکارا را انجام داده

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دایرةالمعاف مصوّر و اورجینال DC

1با بیش از 1200 شخصیت از دنیای DC
2- شخصیت‌هایی مثل بَتمن، زن شگفت‌انگیز، جوکِر و ...
3- کاری از انتشارات DK در انگلستان و شرکت DC در ایالات متّحده‌ی آمریکا
اطلاعات بیشتر
close-link