بهترین روش یادگیری لغات زبان در خانه در کم ترین زمان (12 روش حرفه ای ها)

بهترین روش یادگیری لغات زبان در خانه در کم ترین زمان

زمان مطالعه: 8دقیقه

12 روش حرفه ای برای افزایش دایره لغات در کمترین زمان

دایره لغات یا Vocabulary مصالح اصلی ما در ساختمان مهارت زبانی هستند.
دانش یادگیری لغات اولین چیزیست که زبان آموزان در یادگیری زبان جدید می آموزند و آخرین چیزی است که تکمیل می شود. (اگرچه که درواقع می توان گفت دانش دایره لغات به واسطه پویا و زاینده بودن زبان هرگز در کسی کامل نمیشود.)

داشتن دایره لغات قوی برگ برنده ایست در دست هر زبان آموز که بوسیله آن و با کمک نقشه ساختمان (دستور زبان) بنای مهارت زبانی خود را می سازد.

به دست آوردن این دانش اما امری آسان نبوده و یادگیری آن بخصوص در مراحل اولیه کمی سخت کوشی و همچنین استفاده از روش هایی کارا را می طلبد. بخصوص اگر از جمله افرادی باشید که لغات در حافظه بلند مدتتان به خوبی جای نمی گیرند.

روش های یادگیری لغات زبان

یادگیری لغات

1- یادگیری ریشه کلمات

یا یک تیر چند نشان بزنید.

در زبان انگلیسی همانند زبان فارسی بسیاری از کلمات از یک ریشه مشترک ساخته شده اند که همراه پسوند یا پیشوند های مختلف استفاده می شوند.

با یادگیری این ریشه ها که معمولا ریشه در زبان یونانی یا لاتین دارند، معنای حدودی بسیاری از کلمات دیگر برایتان روشن شده و یادگیری آن ها بسیار آسان می شود. (مقاله کلمات ریشه ای در کباب و کتاب)

2- استفاده از کلمات جدید

پیدا کردن معنای یک کلمه انگلیسی در دیکشنری و یا خواندن معادل آن در فارسی کار ساده ایست، اما در اولین تجربه تلاش برای یادگیری لغات ، خواهید آموخت که صرف خواندن معنی کلمات، به معنای یادگیری لغات نبوده و در اکثر موارد خیلی زود معنای لغت جدید از یادتان خواهد رفت.

برای حل این مشکل، بلافاصله بعد از یادگیری لغت جدید، خودتان از آن در یک جمله استفاده کنید.

برای اینکار روش های مختلفی را میتوانید بکار بگیرید، مثلا سعی کنید کلمات جدید را در مکالمه با دیگران یا خودتان استفاده کنید، یا آن را به صورت یک جمله در دفتر تان در قالب یک متن کوتاه بکار ببرید.

اینکار را تا جای ممکن تکرار کرده و مطمئن باشید با تکرار کافی نه تنها معنای کلمه را از یاد نخواهید برد؛ بلکه استفاده صحیح و جای بکارگیری آن در جمله را نیز خواهید آموخت.

3- یافتن هم معنی ها

روش دیگری که به نوعی یک تیر و چند نشان است، یادگیری هم معنی کلماتی است که آموخته اید.

با افزایش دانش زبانی تان، گاهی اوقات متوجه خواهید شد که بعضی کلمات در موقعیت هایی خاص، آنطوری که میخواهید معنا را در جملات منتقل نمی کنند، در اینجا استفاده از دیکشنری های جامع و نگاهی به هم معنی (synonym) ها به شما در موارد زیر کمک می‌کنند:

  • 1- در یادگیری عمیق تر کلمه اولیه
  • 2- در یادگیری کلمه ای جدید با معنایی آشنا

4- ایجاد ارتباط بین لغات

یکی از بهترین راه ها برای کمک به در حافظه ماندن لغات، وجود شبکه ای از ارتباطات است.

مثلا مانند نکته 3، یادگیری هم معنی یک کلمه، یک خط ارتباطی بین دو کلمه است. حال یادگیری متضاد آن خطی دیگر به آن را اضافه می کند، نسبت دادن کلمه به فرد یا چیزی که در حافظه تان وجود دارد یک خط دیگر و…

درواقع با گذر زمان و شنیدن چندین باره این کلمه در موقعیت های مختلف و بکاربردن آن در نسبت دادن به چیز های مختلف شبکه ای بین لغات ایجاد میکند که تا مدت ها، به آسانی از یادتان نخواهد رفت.

5- استفاده از ارتباطات کمکی

این نکته نیز درواقع در تکمیل نکته چهارم و بر اساس همان اضافه کردن حداکثر ارتباط ذهنی با لغات برای یادگیری هرچه بهتر آن است.

گاهی اوقات با کلماتی برخورد می کنیم که برای حافظه مان بسیار فرّار بوده و هرچقد هم که این کلمه و معنای آن را مطالعه میکنیم، مدتی بعد از یادمان میرود.

شاید هم یادگیری لغات به کلی برایتان مشکل بوده و بخاطر نوع خاص حافظه تان در کل به سختی لغت جدید یاد بگیرید.

یک روش بسیار کارا در اینجا، ایجاد ارتباطی دلخواه بین لغات جدید با حافظه تان است. مثلا با استفاده از شعری کوتاه یا جمله ای من درآوردی.

مثلا فرض کنیم کلمه light به معنای چراغ و نور در ذهنمان نمی ماند.سعی میکنیم یک جمله هرچند عجیب و غریب، که مفهوم light را در خودش داشته باشد از خودمان بسازیم.

مثل: لایت تو نایت روشن میشه.

یا مثلا کلمه sister به معنای خواهر

جمله مثال: سیستر میستر اکبری، زهرا خانومه

 

6- یادگیری دایره لغات کاربردی

موضوع مهم دیگری که به شما در یادگیری لغات کمک می کند، یادگیری لغاتی است مرتبط به کار یا مطالعات فعلی تان.

به عنوان مثال، یادگیری لغات کاربردی برای سفر، لغات کاربردی در آشنایی و احوال پرسی، لغات کاربردی در تجارت، لغات کاربردی در اخبار یا ورزش و مسابقات و…

اگر که در حال حاضر درگیر این موضوعات باشید، مغزتان به صورتی هدفدار و با توجهی بیشتر به جذب لغات خواهد پرداخت.

البته اگر هم صرفا قصد یادگیری زبان دارید، کافیست در جلسات یادگیری، خود را در جای یک فرد با هدف خاص در یادگیری زبان تصور کنید و این روش را اجرا کنید.

7- یادگیری روزانه کلمات جدید

روشی که اکثر ما برای انجام تکالیف، تمرینات و به طور کلی انجام کار ها پیش رو میگیریم، نگه داشتن آن ها برای یک زمان مشخص و سپس یکجا انجام دادن و تمام کردن آن کار است.

اما بر خلاف بسیاری کار ها، یادگیری لغت امری طولانی مدت و ادامه دار است، به همین علت بهتر است خود را عادت بدهیم تا تعدادی مشخص از کلمات را در هر روز یادبگیریم.

بکارگیری روشی مانند یادگیری تنها 2 لغت در هر روز هفته، بسیار مفید تر از یادگیری 20 لغت در 1 روز هفته خواهد بود. (اگرچه بسته به نوع حافظه افراد ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشند).

8- پیدا کردن معنای کلمات جدید خارج از مطالعه زبان

در طی سفر زبان آموزی تان، در کنار مطالعه لغات ممکن است از روش های مختلف دیگر برای بهبود مهارت های زبانی خود استفاده کنید.

مثلا یکی از محبوب ترین این روش ها تماشای فیلم و سریال ها در زبان اصلی است.

یا شاید به مطالعه مجلات، اخبار و کتاب ها علاقه مند باشید و آن ها را از منابع انگلیسی دنبال کنید.

در این حین فرصتی مهم پیش روی شماست تا دایره لغت خود را بیش از پیش افزایش دهید و لغات را در قالب موضوعی فرا گیرید.

لذا یافتن معنای کلمات جدید که در حین کار های متفاوت با آن ها برخورد می کنید یکی از بهترین راه های یادگیری لغات جدید است.

البته ممکن است همیشه فرصت و حال جستجو کردن معنای یک کلمه جدید مثلا در وسط تماشای یک سریال را نداشته باشید، (بهترین سریال های خارجی برای یادگیری زبان) در اینجا نیز راه حل ساده است که ما را به نکته نهم می رساند.

9- تهیه دفترچه یادداشت

داشتن دفترچه یادداشتی که در آن تمام کلماتی که پیشتر آموخته اید یادداشت کرده باشید، کمک بزرگی در یادآوری سریع و بهبود دایره لغاتتان خواهد بود.

همچنین این دفترچه را می توانید در کنار خود در همه حال داشته باشید و کلمات جدیدی که با آن بر می خورید را در آن یاد داشت کنید تا بعدا معنای آن ها را جستجو کنید.

داشتن این دفترچه همچنین شما را به نوشتن کلمات وادار کرده و باعث میشود علاوه بر تمرین دیکته کلمات و رسم الخط انگلیسی محل مناسبی برای نوشتن مثال ها، هم معنی ها، متضاد ها و در نهایت دیکشنری شخصی خود را داشته باشید.

10- کلمات جای خالی

در حین تمرینات گفتار و نوشتارتان متوجه خواهید شد برخی کلمات مهم در بیانتان هستند که هرچقد تلاش می کنید، ذهنتان پیدایش نمی کند.

این کلمات در حین مکالمه به شکل آممم، هوممم، چجوری بگم، فلان چیز چی میشد، ظاهر می شوند.

یادداشت کردن این کلمات یا معادل فارسی شان در دفترچه یادداشتتان روش کاربردی دیگری برای تشخیص کلمات کاربردی برای شما و یادگیری آن ها خواهد بود.

11- تنوع بخشی به مطالعات

بعد از گذراندن مدتی در مسیر یادگیری زبان و لغات به خصوص اگر نکات بالا را طی کرده باشید، دانش لغات شما در حوزه کلمات کاربردی اولیه و موضوعات مورد علاقه مطالعه تان افزایش قابل توجهی خواهد کرد و کم کم به مرحله ای خواهید رسید که به ندرت با لغات جدید برخورد می کنید.

حالا وقت تغییر ایجاد تنوع در مطالعات، برای فراگیر سازی دایره لغاتمان است.

اگر تا به امروز تنها صفحات ورزشی روزنامه های انگلیسی را مطالعه می کردید، سری به بخش تکنولوژی آن بزنید.

اگر با فیلم و سریال کمدی و موضوعات روزمره یادگیری در موقعیت را آغاز کرده بودید، اکنون سری به سریال های پزشکی، جنایی یا حتی تاریخی بزنید.

با کمی تغییر در موضوعات مطالعه و تماشایتان از شدت تغییر دایره واژگان مورد استفاده قطعا شگفت زده خواهید شد.

12- بازی جدول لغات

 

بازی جدول لغات زبان انگلیسی

جدول بازی در مجله ها و روزنامه ها در کنار سرگرمی فرصت فوق العاده ای برای بهبود دایره لغات رو برای ما فراهم می کنند.

این جدول ها، چالشی برای مغز ایجاد می کنند که لغات را حتی در تاریک ترین گوشه های حافظه تان که به ندرت از آن ها استفاده می کنید پیدا کند و این لغات تقریبا فراموش شده را دوباره به حافظه کاربردیتان اضافه کند.

وب سایتی برای جدول لغات روزانه انگلیسی

امیدواریم از مطالعه مقاله بهترین روش یادگیری لغات زبان بهره کافی را برده باشید.
اگر این مقاله برایتان مفید ظاهر شده، از دیگر مقالات آموزشی وب سایت کباب و کتاب دیدن کرده و همچنین نظرات سازنده خود را با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه برای “بهترین روش یادگیری لغات زبان در خانه در کم ترین زمان

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دایرةالمعاف مصوّر و اورجینال DC

1با بیش از 1200 شخصیت از دنیای DC
2- شخصیت‌هایی مثل بَتمن، زن شگفت‌انگیز، جوکِر و ...
3- کاری از انتشارات DK در انگلستان و شرکت DC در ایالات متّحده‌ی آمریکا
اطلاعات بیشتر
close-link