خلاصه کتاب خانواده استوار

خلاصه کتاب خانواده استوار اثر امیلی اوستر

زمان مطالعه: 16دقیقه
5
(1)

خلاصه کتاب ” خانواده استوار ” اثر ” اِمیلی اُوستِر ”
The Family Firm by Emily Oster

5 امتیاز از مجموع 1 نظری که ثبت شده

این کتاب درباره چیست؟

کتاب خانواده استوار (یا خانواده پایدار) (نوشته‌شده در سال 2021) دوران رشد کودک، پیش از مرحله‌ی نوجوانی را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد چگونه والدین می‌توانند تصمیمات داده‌محور درباره‌ی مدرسه، زمان خواب، تغذیه و فعالیت‌های فوق‌برنامه برای فرزندشان بگیرند.

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

  • والدینی که کودک 5 تا 12 سال دارند.
  • آموزگارانی که به دنبال نگرش جدیدند.
  • علاقه‌مندان به رشته‌ی روانشناسی

نویسنده این کتاب کیست؟

اِمیلی اُوستِر، اقتصاددان، نویسنده‌ی پرفروش و مدرس اقتصاد در دانشکده‌ی براون است و مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است. کتاب پیشین او که انتظارِ بهتر نام دارد، رویکردی داده‌محور برای تصمیم‌گیری بهتر در دوران بارداری را بررسی می‌کند.

به تصمیمات والدین مانند یک مدیر کسب‌وکار نگاه کنید.

هنر تربیت فرزند و مدیریت کسب‌وکار بیش از آنچه تصور می‌کنید به یکدیگر شبیه هستند. وقتی مدیر کسب‌وکار بخواهد تصمیم‌گیری کند، تمامی شواهد و اطلاعات لازم را بررسی می‌کند تا بهترین مسیر برای پیشرفت را انتخاب کند. در این خلاصه کتاب متوجه می‌شوید والدین نیز می‌توانند از رویکردی مشابه استفاده کنند.

در ادامه، با جدیدترین تحقیقات انجام‌شده درزمینهٔ رشد و پرورش کودک و مهم‌ترین سؤالاتی که والدین کودکان 5 تا 12 سال با آن روبرو می‌شوند، آشنا می‌شوید؛ از میزان خواب فرزندتان گرفته تا رژیم‌های غذایی سالم و میزان استفاده از وسایل الکترونیکی. با خواندن این خلاصه کتاب بهترین روش‌های تربیت فرزند را یاد می‌گیرید.

در این خلاصه کتاب به موارد زیر نیز پرداخته می‌شود:

  • چگونه کودکان را به خوردن سبزیجات راضی کنیم؟
  • ارتباط بین شیوه تربیت و نمرات درسی در چیست؟
  • مزایای والدین هلیکوپتری (والدین سخت‌گیر)

خواب کافی، پایه و اساس موفقیت و تندرستی فرزند شماست.

همان‌طور که می‌دانید امیلی اوستر نویسنده کتاب، اقتصاددان است و در بحث استفاده از داده‌ها برای گرفتن تصمیمات بهتر تخصص دارد. بهتر است بدانید که داده‌ها فقط در اقتصاد وجود ندارند و مطالعات علمی به مباحث مهمی در تربیت فرزند پرداخته اند که کمک شایانی به والدین کرده. یکی از این مباحث، میزان خواب فرزند است.

همه افراد به خواب احتیاج دارند و فرزند شما هم استثنا نیست. تحقیقات علمی ثابت کرده خواب، تنها برای استراحت و گرفتن انرژی نیست و تأثیر بسزایی در رشد و تندرسی کودک دارد.

آزمایشی در دبیرستانی واقع در رود آیلند بر روی 3000 هزار دانش‌آموز انجام شد که درنتیجه آن، محققان متوجه شدند دانش‌آموزانی که ساعات خواب کمتری داشتند و دیرتر به تخت خواب می‌رفتند، نه تنها نمره‌های پایین‌تری گرفتند، بلکه احتمال مبتلا شدنشان به افسردگی بالاتر از بقیه بوده است.

فهم ارتباط میان کیفیت نمره و ساعات خواب آسان نیست. یک فرا تحلیل در سال 2010 نگاهی به عادات خواب 20,000 کودک انداخت و ثابت کرد که مقدار ساعات خواب، تأثیرگذارترین عامل بر عملکرد کودک در مدرسه نیست و بلکه میزان خواب‌آلودگی کودک در طول روز، سهم بسیار بیشتری در این امر دارد؛ بدان معنا که میزان خواب موردنیاز هر کودک برای خواب‌آلود نبودن در طول روز با دیگری متفاوت است.

اما آیا بدخوابی واقعاً دلیل عملکرد ضعیف دانش‌آموز در مدرسه است؟ آیا عامل دیگری مانند فقر می‌تواند بر کیفیت خواب و نمرات دانش آموزان تأثیر داشته باشد؟ خوشبختانه محققان جواب این سؤال را یافته‌اند!

در آزمایش اول، محققان از دانش آموزان 8 تا 12 ساله خواستند هر شب یک ساعت کمتر نسبت به شب گذشته بخوابند و این کار را تا یک هفته ادامه دهند. هفته بعد در آزمایش دوم، آنها از دانش آموزان خواستند بجای یک ساعت کمتر در آزمایش اول، یک ساعت بیشتر نسبت به شب گذشته بخوابند و تا یک هفته این کار را ادامه دهند. شاید در ظاهر چنین آزمایشی به خاطر متغیر بودن ساعات خواب کودک به‌طور طبیعی، بی‌ثمر به نظر برسد اما به طرز شگفت‌آوری محققان دریافتند که تفاوت بسیاری در عملکرد کودک به خاطر همین یک ساعت رقم می‌خورد؛ دانش‌آموزانی که یک ساعت کمتر خوابیده بودند، عملکرد ضعیفی در درس‌های حفظی و ریاضی داشتند و سریع‌تر از کوره در می‌رفتند.

این آزمایش نشان می‌دهد که علیرغم میزان خواب شبانه توصیه‌شده، کودکان هر چه بیشتر بخوابند بهتر است و برای کودکان مدرسه ابتدایی 11 ساعت خواب مقدار خوبی به نظر می‌رسد.

تأثیر مادر شاغل بر کیفیت نمرات و سلامت فرزند

اینکه شما تمام‌وقت کار کنید چه تأثیری بر روی زندگی فرزندتان می‌گذارد؟ بسیاری از والدین درگیر پاسخ به این سؤال هستند و برای پاسخ به آن شاید بتوان از داده‌ها کمک گرفت. بهترین گزینه برای خود و فرزندتان چیست؟

البته، نمی‌توان در مورد اینکه آیا کار کردن یا ماندن در خانه باعث شادی فرزند شما یا بهبود رابطه‌تان با او می‌شود، چیز زیادی گفت و اندازه‌گیری چنین چیزی بسیار دشوار است. در چنین شرایطی، داده‌ها می‌توانند به ما اطلاعاتی درباره تأثیر کار کردن هر دو والدین بر چاقی و عملکرد تحصیلی کودک بدهند.

طبق تحقیقات انجام‌شده، فرزندانی که مادر شاغل دارند نمرات بهتری می‌گیرند. البته تأثیر این عامل بسیارکم و با توجه به نوع خانواده‌ها، متغیر است. بالاترین تأثیری که شاغل بودن مادر در نمرات فرزند داشته در خانواده‌های کم‌درآمد و رنگین‌پوست دیده‌شده است. طبق تحقیقاتی که درباره مادران شاغل انجام شده، فرزندان دختر نمرات بالاتری نسبت به پسران می‌گیرند.

از طرف دیگر در میان خانواده‌های پردرآمد، تحقیقات نشان داده اند که مادران شاغل تأثیر منفی کوچکی بر عملکرد تحصیلی فرزندانشان داشته‌اند. دلیل آن هم این است که مادر در صورت شاغل نبودن، می‌توانست فعالیت‌های سازنده‌ای با فرزندش انجام دهد.

در بحث ارتباط میان چاقی فرزند و شاغل بودن والدین، داده‌ها الگوی قوی‌تری به ما نشان می‌دهند. کودکانی که هر دو والدینشان شاغل هستند، شانس بالاتری برای اضافه‌وزن دارند؛ به‌خصوص در خانواده‌های پردرآمدتر. کودکانی که والدین شاغل دارند، غذاهای ناسالم بیشتری می‌خورند، نوشیدنی‌های قندی بیشتری می‌نوشند و وقت بیشتری را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند که همه این سه عامل خطر چاقی را بالا می‌برد.

حال، شاغل بودن مادر با سلامت فرزندش چه ارتباطی دارد؟ ثابت‌شده که کار و خانواده باعث شادی زنان در زندگی می‌شود. اما مشکل اینجاست که داشتن هر دو کنار یکدیگر، نتیجه خوبی ندارد. مادران شاغلی که تمام‌وقت کار می‌کنند، خسته‌تر، درمانده‌تر و مضطرب‌تر از مادران خانه‌دار هستند و درنهایت فشار روانی کارشان را به فرزند خود منتقل می‌کنند.

سلایق افراد دائمی‌اند؛ پس فرزند خود را به تغذیه سالم عادت دهید.

آیا فرزندتان از خوردن سبزیجات اجتناب می‌کند و نمی‌توانید شکلات و چیپس را از او دور کنید؟ تغذیه کودکان یکی از مشکلات نگرانی آفرین و خسته‌کننده برای والدین به شمار می‌رود و قرار است به سراغ بررسی داده‌ها درباره رژیم غذایی کودکان برویم.

خوب یا بد، غذای مصرفی کودک ازآنچه که تصور می‌کنید مهم‌تر است. چرا؟ چون تغذیه او در کودکی، تأثیر بزرگی در عادات غذایی او در بزرگ‌سالی خواهد داشت. شاید جالب باشد که بدانید علاقه به یک سری از غذاها از درون رحم شکل می‌گیرد! مطالعاتی ثابت کردند کودکی که مادرشان در دوران بارداری هویج بسیاری مصرف می‌کرده، علاقه بیشتری به هویج نسبت به بقیه کودکان دارد.

حتی در بزرگ‌سالی نیز اغلب افراد علاقه بسیار زیادی به غذاهای کودکی‌شان دارند؛ تا جایی که نه تنها آنها به همان میزان آن را غذا را دوست دارند، بلکه به‌صورت مکرر آن را مصرف می‌کنند.

برای مثال، مطالعه‌ای درباره افراد ناحیه برنج خور هند نشان داد آنها حتی با نقل‌مکان کردن به نواحی دیگری از هند که نان در آنجا بسیار محبوب‌تر و برنج گران تر است، عادت غذایی‌شان را ترک نکردند و همچنان به خوردن برنج ادامه دادند.

عادت دادن کودکان به سالم خوری کار آسانی نیست. در بحث سبزیجات، شواهد نشان داده‌اند که تکرار، کلید موفقیت است. بدان معنا که هرچقدر بیشتر فرزندانتان را در معرض دید سبزیجات قرار دهید، شانس اینکه به آن علاقه پیدا کنند بیشتر است.

در مدرسه‌ای، به دانش آموزان نوعی سوپ سبزیجات داده شد تا واکنششان را بررسی کنند. آنها در ابتدا طعم این سوپ را دوست نداشتند اما پس از ششمین باری که مجبور به خوردن آن شدند، نظرشان عوض شد و معتقد بودند این سوپ بسیار هم خوشمزه است. نه تنها تکرار باعث تغییر نظرشان شد، بلکه آنها دیگر چهار برابر بیشتر نسبت به گذشته سبزیجات مصرف می‌کردند.

پس اگر فرزندتان سبزیجات دوست ندارد و آن را پس میزند، آن‌قدر به او سبزیجات دهید تا در آخر به نتیجه برسید.

تربیت سخت‌گیرانه آن‌قدر هم بد نیست.

دوست دارید چه نوع پدر و مادری باشید؟ از آن مدل‌ها که مدام بچه‌هایشان را به کسب موفقیت بیشتر تشویق می‌کنند؟ یا کاملاٌ برعکس که کودک خود را آزاد و بدون هیچ سختگیری رها می‌کنند؟

تربیت سخت‌گیرانه به چه شکل است؟ برای شروع، می‌توانیم به این نکته اشاره‌کنیم که در این نوع تربیت، والدین مانند ساعت زنگی فرزند خود عمل می‌کنند؛ آنها ساعت خواب‌وبیداری فرزندشان را مشخص می‌کنند، لباس مدرسه او به همراه صبحانه را آماده می‌کنند و در آخر، کوله‌پشتی کودک را برای اطمینان چک می‌کنند.

تربیت سخت‌گیرانه میان بسیاری از والدین به‌عنوان پدیده منفی جاافتاده است و داده‌ها به ما می‌گویند که حقیقت چیز دیگریست.

مطالعه‌ای، اخیراً ثابت کرده که دخالت والدین، رابطه مستقیم با عملکرد بهتر دانش آموزان دبیرستانی در مدرسه دارد و این موضوع حتی در پایه‌های پایین‌تر مانند دبستان نیز ثابت‌شده است.

برای مثال، کودک ده ساله‌ای را تصور کنید که خودش هرروز صبح بلند می‌شود، وسایلش را جمع می‌کند، تکالیفش را انجام می‌دهد و به مدرسه می‌رود. علیرغم اینکه او نظم خوبی در کارهایش دارد، هنوز هم ممکن است برخی کارها را فراموش کند و دیر به مدرسه برسد. چنین چیزی برای کودکی که والدین سختگیر دارد اتفاق نمی‌افتد و این موضوع در بلندمدت به نفع کودک است.

البته که تربیت سخت‌گیرانه به‌خصوص در سنین بالاتر کودک، ممکن از کنترل خارج و منجر به نتایج منفی شود. بسیاری از شواهد نشان داده‌اند دانشجویانی که با والدین سختگیر بزرگ‌شده‌اند، ارتباط کمتری با همنوع خود دارد و بیشتر درگیر اضطراب و افسردگی می‌شوند. پس بهتر است به‌مرور زمان و با بزرگ‌تر شدن فرزندتان، از میزان سختگیری خود بکاهید تا او با استقلال بیشتری پا به دانشگاه بگذارد.

اگر می‌خواهید مشارکت خود در کارهای فرزندتان مفید باشد، مدام او را تشویق کنید و رفتارهای خوب و درست را به او نشان دهید. به‌عبارت‌دیگر، چیزهایی که در زندگی مهم است را به او بیاموزید و از او حمایت کنید.

انجام دادن تکالیف‌شان برای آنها، زیاده‌روی است و هیچ سودی به آنها نمی‌رساند.

مدرسه خوب را به کمک داده‌ها می‌توان شناخت.

کودک شما چند ساعت را در مدرسه می‌گذراند؟ اگر میانگین را روزانه هشت ساعت بگیریم و ضربدر سیزده سال کنیم، بدون احتساب تعطیلات این عدد به 19 هزار ساعت می‌رسد! پس به نظر می‌رسد وقت گذاشتن برای انتخاب مدرسه‌ای درست که راه موفقیت او را هموار می‌کند، ارزشش را دارد.

حال چگونه می‌توان مدرسه خوب پیدا کرد؟ مدارس موفق، چند نکته و ویژگی مشترک دارند که مهم‌ترینشان، معلمان خوب است.

همه به خوبی از اهمیت معلمان در مدرسه خبر دارند. شاید باورش برایتان سخت باشد اما داده‌ها ثابت کرده‌اند کودکانی که در مهدکودک توسط معلمان باتجربه آموزش‌دیده‌اند، نه تنها عملکرد بهتری ازلحاظ تحصیلی داشته‌اند، بلکه در اواخر دهه دوم زندگی‌شان در کسب‌وکار موفق‌تر بوده‌اند.

همچنین، داشتن معلمان درست‌کار و باتجربه نرخ بارداری در نوجوانان را تا حد قابل‌توجهی کاهش داده است. اکثر مدارس موفق، مدارس کوچکی محسوب می‌شوند. چراکه ثابت‌شده کلاس‌های درس کوچک‌تر و کم‌جمعیت، در بلندمدت باعث کسب دستاوردهای بزرگ توسط دانش‌آموزانش می‌شود.

اگر در آمریکا زندگی می‌کنید، حتماً بین دو راهی مدرسه دولتی و غیردولتی قرار گرفته‌اید. انتخاب بین این دو مدرسه بسیار دشوار است؛ زیرا خانواده‌هایی که فرزند خود را به مدارس غیردولتی می‌فرستند، بی‌شک با خانواده‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند تفاوت بسیاری دارند و ممکن است همین تفاوت‌ها بر عملکرد دانش‌آموز تأثیرگذار باشند، نه نوع مدرسه.

بااین‌حال، مدارس غیردولتی بسیاری از طریق قرعه‌کشی به دانش‌آموزهای مختلف شانس حضور در مجموعه خود می‌دهند و آمار به‌دست آمده حاکی از عملکرد بهتر دانش آموزان مدارس غیردولتی تا حد چشم‌گیری نسبت به مدارس دیگر است. پس اگر شانس فرستادن فرزند خود به مدارس غیردولتی دارید، آن را از دست ندهید.

خطرات و مزایای کلاس‌های ورزش برای کودکان

کلاس رقص، باشگاه فوتبال و تمرینات تنیس و ده‌ها ورزش دیگر، مجموعه‌ای گیج‌کننده از فعالیت‌های ورزشی در دسترس کودکان قرن 21 است. تعداد این رشته‌ها به‌قدری زیاد شده که حس می‌کنید نصف وقتتان را در حال بردن فرزند خود از باشگاه بسکتبال به تمرینات دو و میدانی هستید. در این بخش بررسی می‌کنیم علم راجع به مزایا و معایب ورزش چه می‌گوید؟

بسیاری از والدین پس از تعطیل شدن مدرسه کودکشان را به کلاس‌های ورزشی می‌فرستند. آیا این کلاس‌های ورزشی در آن اندازه که فکر می‌کنید بر روی سلامت و تندرستی کودک تأثیر مثبت دارند؟ جواب منفی است! کلاس‌های ورزشی ممکن است مزایای بلندمدت برای کودک داشته باشند اما خالی از خطرات و معایب نیستند.

در بحث چاقی، شرکت کردن در کلاس‌های ورزشی تأثیر بسیارکمی دارد و از اضافه‌وزن گرفتن فرزندتان جلوگیری نمی‌کند. درواقع، بازیکنان ورزشی مانند فوتبال آمریکایی احتمال اضافه‌وزن بالاتری هم دارند! به‌عبارت‌دیگر، برخی از کودکانی که در کلاس‌های ورزشی شرکت می‌کنند تمایل بیشتری به خوردن غذاهای ناسالم پس از تمرین دارند.

در رابطه با مزایای بلندمدت ورزش، مطالعه‌ای در یکی از مدارس سوییس ثابت کرد دانش‌آموزانی که در کلاس‌های فوق‌برنامه ورزشی شرکت کرده‌اند، آمادگی جسمی بالاتری نسبت به دیگر دانش آموزان در سال‌های پس از مدرسه داشتند و در بزرگ‌سالی، فعالیت ورزشی بیشتری انجام می‌دادند.

در بحث معایب اما، علیرغم مفید بودن کلاس‌های ورزشی برای تندرستی، بسیاری از آنها با آسیب‌های مغزی که برای کودک به همراه دارند، او را تا آخر عمر درگیر مشکلات عصبی جبران‌ناپذیر می‌کنند. فوتبال آمریکایی، فوتبال (به‌خصوص فوتبال بانوان) و بسکتبال سه رشته ورزشی هستند که بیشترین آسیب را به سر بازیکنانشان وارد می‌کنند.

اگر نمی‌توانید چنین خطر بزرگی را برای فرزندتان بپذیرید، بهتر است او را به انجام فعالیت‌های ورزشی کم‌خطر مانند کلاس تنیس، دو میدانی یا شنا تشویق کنید.

میزان آسیب استفاده از وسایل الکترونیکی توسط کودک مشخص نیست.

آیا نگران ساعات استفاده کودک خود از گوشی یا کامپیوتر هستید؟ بسیاری از والدین نگران زیاده‌روی فرزندانشان در زل زدن به صفحه‌های دیجیتالی هستند؛ از بازی‌های ویدیویی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و نتفلیکس. اما آیا واقعاً این مسئله جای نگرانی دارد؟

بدون شک مقداری از ترس والدین به خاطر جدید بودن وسایل الکترونیکی است. شاید باورش سخت باشد اما با رواج گرفتن رمان خوانی در قرن 17 و 18، بسیاری از مردم نگران تأثیرات منفی آنها بودند. داده‌ها به ما ثابت کرده‌اند تأثیرات عصر دیجیتال بر فرزند شما، به میزانی که شما فکر می‌کنید نیست.

یک کودک آمریکایی به‌طور متوسط 24 ساعت در هفته تلویزیون تماشا می‌کند. آیا آسیب واردشده از سمت تلویزیون است؟ کودکانی که اجازه تماشای تلویزیون ندارند، نمرات بهتری در مدرسه می‌گیرند. این امر نتیجه داشتن وقت بیشتر برای مطالعه و انجام تکالیف است که باعث بهبود عملکرد تحصیلی می‌شود؛ نه اینکه صرفاً تلویزیون اختراعی مخرب است!

در رابطه با بازی‌های ویدیویی نیز نمی‌توان آمار دقیقی به‌دست آورد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند کودکانی که به‌تازگی بازی‌های ویدئویی خشونت‌آمیز انجام داده‌اند نسبت به دیگر کودکان، رفتار پرخاشگرانه‌تری دارند و در کل افرادی که بازی‌های ویدیویی خشونت‌آمیز انجام می‌دهند، تمایل ابراز خشم بیشتری از خودشان نشان می‌دهد.

مسئله اینجاست که دقیق نمی‌توان گفت آیا چون یک فرد تمایل به خشونت داشته، آن بازی را انتخاب کرده یا واقعاً برخی بازی‌های ویدیویی خشونت پرور هستند؟

موضوع دیگری که والدین را نگران می‌کند، اعتیاد به بازی‌های ویدیویی است. شواهد ثابت کرده‌اند تنها 2 تا 10 درصد از کودکان ممکن است به انجام بازی‌هایی ویدیویی اعتیاد پیدا کنند و در همین حال، شواهد دیگری ثابت کرده‌اند که همان 2 تا 10 درصد از کودکان، استعداد و آمادگی اعتیاد (به هر چیزی) را داشته‌اند. پس به‌عبارت‌دیگر، اگر آن درصد کم از کودکان، معتاد بازی‌های ویدیویی نمی‌شدند ممکن بود درگیر ماده دیگری مانند الکل یا مواد مخدر شوند!

تنها تأثیر منفی ثابت‌شده در استفاده از وسایل الکترونیکی، مختل شدن کیفیت و کاهش ساعات خواب است. دانشمندان ثابت کرده‌اند قرار گرفتن در معرض نور صفحه‌نمایش دیجیتالی تا دو ساعت قبل از خواب، کیفیت خواب کودکان را کاهش می‌دهد و این موضوع در رابطه با بزرگ‌سالان نیز صدق می‌کند. پس خود و فرزندتان را به ترک این عادت تشویق کنید.

پیام کلی کتاب خانواده پایدار

The Family Firm by Emily Osterتصمیماتی که برای فرزندانتان می‌گیرید، در تمامی مراحل زندگی بر روی آنها تأثیر می‌گذارند. برای قرار دادن فرزند خود در مسیر موفقیت، تمرکز خود را بر روی تنظیم کردن ساعت و کیفیت خواب، تغذیه سالم و انتخاب مدرسه خوب بگذارید. هیچ اشکال ندارد اگر بخواهید کودکتان را مستقل بار بیاورید و درعین‌حال برایش صبحانه درست کنید و کوله پشتی او را آماده کنید. چنین کارهایی او را در مسیر درست قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهید فرزندتان شروع بهتری در زندگی داشته باشد، تا جایی که می‌توانید وعده‌های شام را به صورت خانوادگی در کنار یکدیگر باشید. تحقیقات ثابت کرده‌اند کودکانی که مرتباً با خانواده خود غذا می‌خورند، تمایل بسیار کمتری به استعمال دخانیات و مصرف الکل دارند، در مدرسه فعال‌تر هستند و خطر ابتلا افسردگی تهدیدشان نمی‌کند. پس شام‌های خانوادگی، به‌نوعی راز سلامتی کودک اند.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعدا آرا 1

1 دیدگاه برای “خلاصه کتاب خانواده استوار اثر امیلی اوستر

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *