خلاصه کتاب شفا از درون

خلاصه کتاب شفا از درون اثر کیتی بیچر

زمان مطالعه: 15دقیقه
5
(2)

خلاصه کتاب ” شفا از درون ” اثر ” کِیتی بیچِر ”
Heal From Within by Katie Beecher

5 امتیاز از مجموع 1 نظری که ثبت شده

این کتاب درباره چیست؟

کتاب شفا از درون (یا شفای درونی) (نوشته‌شده در سال 2022) راهنمایی برای خوددرمانی است. درحالی‌که طب سنتی تنها به دنبال علائم مریضی می‌رود، بیچر معتقد است باید به دنبال علت مریضی رفت. استراتژی‌های درمانی او از تجربیات و کار به‌عنوان درمانگر شهودی نشأت می‌گیرند.

چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟

  • افرادی که به دنبال درمان مشکلات مربوط به‌سلامت هستند.
  • افراد همدل و حساس
  • علاقه‌مندان به دانستن درباره‌ی چاکرا

نویسنده این کتاب کیست؟

کِیتی بیچِر، مشاور و درمانگر شهودی با بیش از 30 سال تجربه می‌باشد. مراجعه‌کنندگان او افراد مشهور و مدیرعاملان شرکت‌های بزرگ هستند و کارهایش در شرکت گوپ (Goop) که مربوط به‌سلامت و سبک زندگی است به نمایش درآمده است. شفای درونی، اولین کتاب او محسوب می‌شود.

بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت جسمانی، دلایل احساسی دارند. 

در این خلاصه کتاب، درباره‌ی تقویت بصیرت خود، کاربرد چاکرا در سلامت جسمانی و روانی و فواید شگفت‌آور بحران معنوی صحبت می‌کنیم. توجه داشته باشید که در صورت داشتن علائم یا شرایط بیماری خطرناک، علیرغم آموزه‌ها و محتوای کتاب، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

خب، کارِمان را با مثالی از تأثیر مستقیم مشکلات عاطفی بر جسم انسان شروع می‌کنیم.

در سال 2007، نویسنده‌ی کتاب کیتی بیچر به‌شدت استرس داشت. او سخت کار می‌کرد، درگیر مشکلات خانوادگی بود و روزبه‌روز عصبی‌تر می‌شد. وضعیت او به‌جایی رسید که قوه‌ی خلاقیت او تا حد زیادی افت کرده بود و به‌عنوان یک نقاش آبرنگ، چنین مسئله‌ای بسیار نگران‌کننده و مشکل‌ساز محسوب می‌شد.

کیتی دیگر تحمل چنین شرایطی را نداشت و ناگهان دچار درد شدید معده نیز شد. پزشکان علیرغم اسکن‌ها و آزمایش‌های مختلف نتوانستد علتی برای درد او بیابند تا اینکه درنهایت، متخصص زنان، چیز عجیبی مشاهده کرد؛ چیزی غیرعادی در رحم بیچر که سریعاً برای جراحی زِهدان‌برداری(هیستِرِکتومی) برنامه‌ریزی کردند.

کیتی و متخصص زنان او، هر دو از چیزی که یافته بودند در شوک کامل قرار داشتند. جراحی مشخص کرد که لوله‌ی چپ فالوپ یا رحم به همراه تخمدان، به دور رحم او پیچیده شده بودند! اما چطور چنین چیزی ممکن بود؟

خود بیچر معتقد بود که سلامت انسان‌ها به‌طور مستقیم از شرایط عاطفی‌شان تأثیر می‌پذیرد و در رابطه با خودش، استرس شدید و کاهش خلاقیت با بیماری و مشکلات زنان او ترکیب‌شده بود و خود را در قالب مشکلات سلامت جسمانی نمایان کرده بود.

بیچر در حرفه‌ی خود به‌عنوان مشاور، نمونه‌های مشابه را به‌وفور مشاهده کرده است. افرادی که مدتی درگیر اضطراب بودند یا حوادث تروماتیک(ضربه‌ی روانی) تجربه کردند، آخرسر درگیر طیف وسیعی از مشکلات و بیماری‌ها، از میگرِن گرفته تا سَندروم روده‌ی تحریک‌پذیر شده‌اند.

طب غرب تا حدودی می‌تواند پاسخگو و حلال چنین مشکلاتی باشد اما برای برخی بیماران به‌خصوص در ایالات‌متحده، مراجعه به پزشک تنها آن‌ها را ناامیدتر کرده است؛ زیرا قرارهای ملاقات با دکتر بسیار مختصر و کوتاه هستند و اغلب برای بیمار نسخه‌ای تجویز می‌شود که شامل راه‌حل موقتی و سریع است و هیچ‌گاه مشکل را از ریشه حل نمی‌کند.

پزشکان آن‌قدر به علائم بیماران توجه می‌کنند که ریشه‌ی بیماری را نادیده می‌گیرند. اگر به دنبال درمان اساسی بیماری هستیم، باید به دنبال آنچه که در وهله‌ی اول باعث به وجود آمدن بیماری شده بگردیم و وقتی یک مشکل سلامت جسمانی، ریشه در مشکلات عاطفی و احساسی داشته باشد، رویکردهای طب سنتی از درمان آن عاجز است.

البته، این به معنای درمان‌ناپذیر بودن چنین مشکلاتی نیست. درواقع، ما می‌توانیم خودمان را حتی از بیماری‌های شدید، به‌صورت کامل درمان کنیم و همه‌چیز از درون ما آغاز می‌شود.

با مراجعه به قدرت شهود، می‌توانیم به درک بهتری از مشکلات سلامت خود برسیم.

پیش از اینکه وارد جزئیات خوددرمانی شویم، باید شخصیتی مهم در زندگی بیچر به نام کارل گوستاو یونگ را به شما معرفی کنیم. یونگ یکی از تأثیرگذارترین روانشناسان و روان‌پزشکان قرن بیست محسوب می‌شود و به خاطر ایده‌هایش درباره‌ی ذهن ناخودآگاه به شهرت رسیده بود.

بیچر برای اولین بار، سال‌ها قبل وقتی در حال درمان اختلال تغذیه‌ی خود بود با ایده‌های یونگ آشنا شد و درواقع درمانگرِ بیچر در روانشناسی یونگی تعلیم‌دیده بود.

یکی از فرضیه‌های یونگ می‌گوید: «ما همین‌الان هم راه‌حل مشکلاتمان را در اختیار داریم، پاسخ‌ها در درون ما قرار دارند و می‌توانیم با استفاده از قدرت شهود به آن‌ها دست‌یابیم.»

این فرضیه‌ی یونگ، حسابی بیچر را تحت تأثیر قرار داد. بیچر معتقد بود ایده‌ی یونگ از قدرت شهود که به خدای درون معروف بود، آن‌قدر درست و کارآمد است که اگر به آن گوش کنیم می‌توانیم چیزهای زیادی راجع به سلامت خود پیدا کنیم؛ بدان معنا که علائم بیماری‌ها، باید مانند سیگنال‌هایی در نظر گرفته شوند که نیازمند توجه هستند.

البته، ارتباط با قدرت شهود همیشه هم آسان نیست؛ به‌خصوص در فرهنگ‌هایی که با این قدرت بیگانه‌اند. اما با کمی تمرین، هر کس می‌تواند با شهود خود ارتباط برقرار کند. برای ارتباط گرفتن با قدرت شهود، تکنیکی مانند گفت‌وگوی نوشتاری برای انجام آن وجود دارد که این‌گونه است:

اول از همه، با کمی پیاده‌روی یا مدیتِیشن، ذهن خود را کاملاً خالی و آسوده می‌کنید. سپس، سؤالی را بر روی کاغذ بنویسید و تصور کنید که مستقیماً از شهودتان آن را پرسیده‌اید.

بعد، به پاسخ گوش کنید و آنچه که می‌شنوید را یادداشت کنید. به خاطر داشته باشید که این پاسخ می‌تواند به شکل گفتار نباشد و در قالب حس یا احساس فیزیکی خود را پدیدار کند.

در گام بعد، پاسخی کوتاه یادداشت کنید. سپس، دوباره گوش فرا دهید. این‌گونه می‌توان با قدرت شهود ارتباط برقرار کرد و هرچقدر که دوست دارید این تمرین را تکرار کنید. ممکن است انجام این تمرین در ابتدا برایتان دشوار باشد اما به‌مرور زمان، با تمرین و تقویت قدرت شهودتان، انجامش آسان‌تر می‌شود.

روش‌های دیگری نیز برای توسعه‌ی این قابلیت وجود دارد؛ مانند نقاشی کردن یا تعبیر خواب. باید فعالیتی که مناسب خودتان است را پیدا کنید.

بسیاری از ما، باید نحوه‌ی نگرشمان نسبت به شهود را تغییر دهیم. شهود، بهترین‌ها را برای شما می‌خواهد؛ مانند حیوان خانگی‌تان که شما را در هر شرایطی دوست دارد یا پدر و مادری که همیشه حامی شما هستند.

می‌توانید از چاکرا برای درمان خود استفاده کنید.

خب، تا اینجا فهمیدیم که مشکلات سلامت جسمانی، اغلب ریشه در دلایل احساسی و عاطفی دارند و شهود می‌تواند روشی جایگزین برای درمان باشد.

اما هنوز یک سؤال باقی است: چگونه می‌توان از شهود برای درمان خود استفاده کرد؟ بیچر می‌گوید که همه‌چیز به چاکرا بستگی دارد.

مفهوم چاکرا برای قرن‌ها در ادیان شرقی مورداستفاده بوده است. چاکراها، اساساً نقاطی هستند که جسم فیزیکی و روح معنوی انسان به یکدیگر متصل می‌شود. به‌طورکلی، در بدن انسان هفت چاکرا وجود دارد که به‌صورت عمودی از ستون فقرات تا ناحیه‌ی سر در یک راستا قرار گرفته‌اند.

بیچر هنگام کار با مراجعه کننده‌ی جدید، درمان را با تفسیر چاکرا شروع می‌کند تا علت مشکل را دریابد.

هر چاکرا، به یک بخش از بدن و بیماری‌های خاص اختصاص دارد. برای صرفه‌جویی در وقت، تمرکزمان را بر روی چاکرای هفتم یعنی چاکرای تاج، چاکرای سوم مخصوص به معده و چاکرای اول که به چاکرای تکیه‌گاه یا ریشه معروف است و در قسمت پایینی ستون فقرات جای دارد، قرار می‌دهیم.

این سه چاکرا، باعث می‌شوند تا به درک بهتری از ارتباطشان با علائم فیزیکی و احساسی مشکلات برسیم اما به‌تنهایی حلال همه‌ی مشکلات نیستند.

بسیاری از بیماری‌ها از آسم گرفته تا مشکلات تیروئید، سردرد و یا حتی اضطراب، به دیگر چاکراها مربوط هستند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به چاکرا یا بیماری‌های خاص کسب کنید، باید بدانید هر حس، مخصوص به کدام چاکرا است.

هنگامی که با شهود خود ارتباط برقرار کنید و به شناخت خوبی از چاکرا برسید، دیگر می‌توانید تا آخر عمر خودتان را درمان کنید.

از چاکرای هفتم برای حل کردن مشکلاتی که بر سلامت جسمانی و عاطفی‌تان تأثیر گذاشته استفاده کنید.

شکست یا پیشرفت؟ برای کارل یونگ، هردو! در سال 1913 او در زندگی شخصی و کاری خود تحت استرس شدیدی قرار داشت؛ صداهایی در سر خود می‌شنید و توهمات آزاردهنده‌ای مانند اروپای غرق‌شده در خون در ذهن او پدیدار می‌شد.

چنین چیزی ممکن است مانند یک فروپاشی روانی به نظر برسد اما یونگ آن را این‌گونه نمی‌دید. او به شهود خود گوش کرد؛ با افکار خود همکاری کرد و همه‌چیز در حالت خلسه‌ی بیداری خود را یادداشت کرد. نتیجه چه شد؟ اثری به نام کتاب سرخ که گرچه تا سال 2009 به چاپ نرسیده بود، اما ایده‌هایی به‌شدت تأثیرگذار داشت که علم روانشناسی و خودیاری را متحول کرد.

باوجوداینکه یونگ زنده نماند تا تأثیر کتاب را ببیند؛ تجربه‌ی نوشتن کتاب به‌قدر کافی برایش جذاب بود. به کمک این کتاب، او دوباره کنترل زندگی خود را به‌دست گرفت و به دانش معنوی مهمی دست‌یافت.

بسیاری از محققان باور دارند توهمات یونگ مبتنی بر اروپای غرق در خون، درواقع پیش‌بینی برای جنگ جهانی اول بود که یک سال بعد آغاز شد.

تجربه‌ی یونگ شدید اما چیزی عادی بود. بسیاری از افراد در یک مقطع از زندگی خود دچار بحران معنوی می‌شوند و این لزوماً به معنای داشتن توهمات آخرالزمانی نیست. تحت‌فشار قرار داشتن و عصبی بودن، از علائم دوره‌های معمول بحران معنوی هستند.

اگر شما نیز چنین علائمی دارید، باید بر روی چاکرای هفتم که در بالای سرتان قرار دارد تمرکز کنید.

این چاکرا، کمی مهم‌تر از بقیه است و بیچر هنگام کار با مراجعه‌کنندگان خود از آن برای به‌دست آوردن یک دید کلی نسبت به سلامت جسمانی، عاطفی و روانی مراجعه‌کنندگان استفاده می‌کند.

حکایت یونگ، نمونه‌ای از مشکلاتی است که با چاکرای هفتم در ارتباط‌اند. این چاکرا علاوه بر حل مشکلات عاطفی و معنوی، به درمان بیماری‌های مزمن، خستگی و مشکلات سلامت که تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند نیز می‌پردازد. باوجوداینکه چاکرای هفتم ظاهراً در سر قرار دارد، بر پیوستگی کل بدن تأکید دارد.

اگر درگیر مشکلات فیزیکی، روانی یا عاطفی مربوط به چاکرای هفتم هستید، این کار را باید انجام دهید:

اول از همه، از یک متخصص که بتواند علت مشکلتان را ریشه‌یابی کند، کمک بگیرید. می‌توانید از مراقبه‌های ذهن آگاهی مانند یوگای کُندالینی یا مدیتیشن استفاده کنید. همچنین، امتحان کردن هنر درمانی نیز می‌تواند مؤثر باشد و یادتان نرود که به رؤیاهای خود برای درک آنچه واقعاً برایتان اهمیت دارد، توجه کنید.

و مهم‌تر از همه، به خود اعتماد داشته باشید و به شهودتان گوش فرا دهید. یونگ این‌ کار را با شهامت انجام داد و شما نیز می‌توانید مثل او باشید.

از چاکرای سوم برای درک ارتباط میان استرس‌های گذشته و مشکلات فعلی سلامت خود استفاده کنید.

چاکرای سوم، بینش ارزشمندی نسبت به مسائل عاطفی به ما می‌دهد و تماماً درباره‌ی روده است. روده‌ی انسان، یکی از حساس‌ترین اقسام بدن است و چون فعالیت زیادی در آن صورت می‌گیرد، به مغز دوم نیز معروف است.

احساسات در روده ایجاد و پردازش می‌شوند و باکتری‌های روده، خالق انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سِروتونین هستند که بر خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارد.

آیا می‌دانستید که نزدیک به 500 میلیون نورون در روده‌ی شما وجود دارد که مستقیماً از طریق سیستم عصبی، به مغزتان متصل شده است؟ بدان معنا که میلیون‌ها اتصال میان سلامت جسمانی و عاطفی شما وجود دارد.

پس اگر علائمی مرتبط با چاکرای سوم مانند مشکلات روده، مشکلات کاهش و افزایش وزن و اختلال تغذیه تجربه می‌کنید؛ باید ریشه‌ی مشکل را بیابید.

بیچر متوجه شد که اکثر مراجعه‌کنندگان او مشکلاتی مربوط به چاکرای سوم خود دارند؛ مراجعه‌کنندگانی که اکثراً دوران کودکی سختی داشتند یا آسیب روحی روانی دیده‌اند.

تجربیات آسیب‌زای گذشته، تأثیر بسیاری بر سلامت ما می‌گذارند. روان‌پزشکی به نام بِسِل وَن دِر کُلک، در کتاب خود به نام رهایی از بلازدگی به این مسئله اشاره‌کرده است. او می‌گوید بدن ما حوادث و اضطراب گذشته را به خاطر می‌سپارد و سال‌ها بعد، آن‌ها را از طریق علائم جسمانی بروز می‌دهد.

علائم چاکرای سوم، پیامی مستقیم از طرف بدن شما هستند. اگر می‌خواهید خود را درمان کنید، باید مراقب سلامت جسمانی و عاطفی خود باشید.

مثلاً، مشکلات وزن با سالم خوری حل می‌شوند. یا اگر نگران سلامت روده‌تان هستید، سعی کنید با خوردن پروبیوتیک‌ها و نوشیدن آب به مقدار زیاد، سطح باکتری روده‌ی خود را به تعادل برسانید.

فارغ از علائم، حتماً مطمئن شوید راهی برای خلاصی از شر استرس پیدا می‌کنید. چون در غیر این صورت، چیزهایی که تجربه کردید همراه بدن شما می‌ماند و بعدها تبدیل به بیماری‌های جسمانی می‌شود.

از چاکرای اول برای بازگشت به ریشه‌های خود و حل مشکلات خانوادگی استفاده کنید.

یک چاکرای دیگر باقی‌مانده؛ چاکرای اول که در ستون فقرات شما قرار دارد.

همان‌طور که به یاد دارید این چاکرا، به چاکرای ریشه نیز معروف است و بله درست حدس زدید، وقت آن است که به سراغ ریشه‌های خود یعنی خانه و خانواده‌ بروید. اگر مشکلاتی مربوط به این چاکرا دارید، حل کردنشان را باید در اولویت قرار دهید.

این‌گونه به قضیه نگاه کنید: اگر نیازهای اساسی مانند خوراک و مسکن شما برطرف نشده باشد، به‌قدری مضطرب می‌شوید که دیگر نمی‌توانید به چیز دیگری فکر کنید. مشکلات عاطفی مربوط به چاکرای ریشه نیز همین‌گونه هستند. تا زمانی که این مشکلات حل‌نشده باشند، انرژی زیادی برای درمان مشکلات دیگر یا رسیدن به اهداف معنوی در زندگی نخواهید داشت.

پس در طول دوره‌ی درمان خود، توجه ویژه‌ای به چاکرای اول داشته باشید. علائم جسمی رایج مربوط به چاکرای اول، حساسیت پوستی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است و علائم عاطفی نیز، به پدیدار شدن مشکلات خانوادگی برمی‌گردد.

خانواده‌ی شما، بخشی از ریشه‌هایتان هستند و نوع تربیت و ارتباطی که با خانواده داشته‌اید، مستقیماً بر جنبه‌های مختلفی از سلامت شما تأثیر می‌گذارد. به خاطر داشته باشید که مشکلات خانوادگی می‌تواند از نسل‌های پیشین در خانه‌ی شما وجود داشته باشد و حتی ممکن است DNA شما را از طریق اِپی‌ژِنِتیک تغییر دهید.

بدان معنا که حوادث و فشار عصبی که پدربزرگ و مادربزرگتان تجربه کرده‌اند، ممکن است همچنان بر رفتار یا احساسات شما تأثیر بگذارد.

البته که راه‌حل‌های متفاوتی بسته به ارتباطی که با خانواده و گذشته‌ی خود دارید وجود دارد. می‌توانید یک سری مرزها را با خانواده‌ی خود تعیین کنید یا اینکه خودتان را از انرژی منفی‌شان جدا کنید. سلامت روان شما مهم‌ترین چیز است و در صورت لزوم، از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

هنگامی‌که راهی برای حل چنین مشکلاتی یافتید، درمان دیگر بخش‌ها نیز آسان‌تر می‌شود. پس به آنچه بدنتان به شما می‌گوید گوش فرا دهید و از خود مراقبت کنید. هرچقدر هم که در گذشته سختی کشیده باشید، می‌توانید درمان شوید و پیشرفت کنید.

پیام کلی کتاب شفای درونی

Heal From Within by Katie Beecherطب سنتی غرب پاسخگوی تمام سؤالات نیست و خوشبختانه، جواب بسیاری از این سؤالات در درون ما وجود دارد.

پس با دقت به شهود خود گوش کنید و با همکاری چاکراهایتان، استراتژی‌های درمانی برای تمام جنبه‌های سلامتتان پیدا کنید. دانشی که در طول این پروسه به‌دست می‌آورید، هر چیزی که برای داشتن یک زندگی شاد و سلامت لازم است را برایتان فراهم می‌کند.

فعالیت‌های خلاقانه راه خوبی برای ارتباط با شهود خود است. بیچر به شما نقاشی را پیشنهاد می‌کند و خود نیز به همین روش به درمان مراجعه‌کنندگان خود کمک می‌کند. نگران هم نباشید؛ لازم نیست مهارت‌های طراحی خاصی داشته باشید. صرفاً از شهود خود سؤالی بپرسید و سپس هر چه به ذهنتان می‌آید را نقاشی کنید. وقتی نقاشی تمام شد، به تصویری که کشیدید و معنایی که برایتان دارد فکر کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعدا آرا 2

1 دیدگاه برای “خلاصه کتاب شفا از درون اثر کیتی بیچر

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *